Veilig Leren Lezen

 

 


 

 

Knutsels en tekeningen bij Kern 1

 


Op de site van VLL staan kleurplaten van Zoem de Bij die je kunt gebruiken als voorbeeld voor een bordtekening. Ook de wandplaten worden nagetekend. Zoem en Zara heten de kinderen welkom in de klas.
Bij Juf Lisette-prikborden kun je leuke prikborden vinden om het schooljaar vrolijk mee te starten.



Zoem en Zara de Bij
Zoem en Zara staan centraal op de wandplaten van VLL. We laten de kinderen kennis maken met de methode Veilig Leren lezen d.m.v. onze twee handpoppen van Zoem en Zara. Zoem en Zara zijn gemaakt van een sok met daarin een tennisbal. De bijtjes zijn verder versierd met vilt, chenilledraad en wiebeloogjes. Als het "aan" is, gaan Zoem en Zara zelfs trouwen.
De kinderen maken zelf bijtjes door hun hand te stempelen. Verder gebruiken we chenilledraad, stift en vloeipapier.
Als we de eerste kern van Veilig Leren Lezen afsluiten schmink ik de kinderen van onze groep. Ze zijn helemaal blij met Zoem en Zara de Bij!


Letterhuis
Lettermuur? Letterhuis!
Wanneer een nieuwe letter wordt aangeboden, worden voorwerpen in de klas gezocht waar deze letter in voorkomt. Een rekenrek of een kikker bij de letter r past echter niet in de lettermuur. We beginnen daarom steeds in het letterhuis. Gedurende de week maken de kinderen tekeningen van woorden met een r en verhuizen de kaartjes naar de lettermuur.
Het huisje (Xenos) heb ik geschilderd en versierd met rood-met-witte-stippen-papier, pompom-lint en roosjes.


ik


ik


  • Op een cd-tje wordt een uitgeprinte foto van het gezicht van de kinderen geplakt met pritt-stift.
  • Spiegel: Plakfiguurtjes rond een cd-tje.
  • Bij "Spiegeltje spiegeltje" zijn de randen versierd met plakfiguren en in het witte deel hebben de kinderen zichzelf getekend.
  • Versierd spiegeltje en zelfportret "Dit ben ik".
  • Mijn familie en ik: Om de tekening wordt een lijst gestempeld met vingerverf.
  • Stevig aluminium (bijvoorbeeld reliëffolie) vormt de basis van dit spiegeltje van klei.
  • Houtskooltekening met daaromheen een schilderijlijstje.

 

maan




maan-kraters

  • We lezen het prentenboek "Papa, pak je de maan voor mij" van Eric Carle. Schilder een tekenpapier blauw. Plak een trap van smalle reepjes. Schilder een papier zilver en spat hierop met witte verf. Knip de maan uit. Plak trap, maan, foto en sterren op het blauwe papier.
  • Teken de maan en sterren met zilverkleurig oliepastelkrijt. De leerkracht gaat hier met blauwe ecoline over heen.
    (Dankjewel voor het leuke idee, juf Ellis!)
  • Kijkdoos: Zo zie je de aarde, als je op de maan staat. Prik een cirkel achterin een lange, smalle schoenendoos en plak daar een plaatje van de aarde achter. Prik nog wat extra gaatjes; dat zijn de sterren.
  • Astronauten gemaakt van een closetrolletje. Het hoofdje is een prop met crèpepapier erom en een plakbandje om de nek. Daar wordt voorzichtig een wasbolletje (Robijn) overheen geschoven. Rolletje een beetje inknippen in de nek, dan kan het wasbolletje er stevig omheen geklemd worden.
  • Een keukenrol krijgt een punt en staart van stevig wit papier. Schilderen en bestrooien met gouden glitters.
  • Het zwarte papier is gespat met witte verf. De maan is gesponsd met licht oranje verf. Achter de raket zitten met een plakbandje cadeaulintjes geplakt.
  • Thuis eten we een Raketboterham. Hij vliegt naar de maan!
  • De raket komt uit Het Grote Vouwboek - deel 6 van Thea van Mierlo.
  • Zet met lijm cirkels op tekenpapier. Laat drogen. Schilder een zilveren, ronde maan. De lijm zorgt voor een mooi reliëf, wat het idee van kraters geeft. Knip uit. Versier zwart papier met maan en glittersterretjes.
  • De maan is geprikt uit een bordje.


roos

  • Roosje


    Roosje oprollen roos roos

    • Roosjes. Knip een cirkeltje uit rood papier. Knip hier een spiraal van. Begin de strook papier op te rollen vanuit het midden. Plak een stukje dubbelzijdig tape onder het roosje en plak dit op een (ansicht-)kaart.
    • Roosje op een satehprikker van papier of van knutselfoam. Bovenop het satehprikkertje is een glanzende rode kraal geprikt. Gebruik hiervoor dit instructiefimpje.
    • Rozen opgevuld met snippers gekleurd papier en rozen gevuld met stukjes vilt.
    • Stempel een roos met een stronk bleekselderie.
    • Rol voor een roosje een half rood A4-tje een beetje schuin op. Knijp het rolletje in het midden bij elkaar. Plakband er om. Maak een frietzakje van een vierkant groen vouwblaadje. Drie rozen aan elkaar plakken met plakband en met half taartkleedje in het groene zakje schuiven.
    • Rol een smalle strook crèpepapier op. Wikkel hier groen chenilledraad om.
    • Roos van knutselmaïs
    • We bekijken een echte roos. Hoe zitten de bloemblaadjes vast. Met kleurplotlood tekenen de kinderen een roos.
    • We knippen kleine ronde vouwblaadjes doormidden en plakken ze over elkaar, zodat er een roos ontstaat.
    • De handen van de kinderen worden gekopieerd. Schilder de stelen van een bosje rozen aan de onder- en bovenkant van de hand. Zo lijkt het of je ze echt vast hebt.

 

vis

Vis Vis
Goudvis Viskom






  • Gebruik voor deze opdracht verfpapier. Schilder met lichtblauwe waterverf een mooie achtergrond. Donkerblauwe golven, lichtgroene waterplanten en rode visjes. Geef de visjes een zwarte contourlijn.
  • Schilder een blad tekenpapier donkerblauw en stempel met een closetrolletje witte bubbels. Vouw van een iets kleiner formaat oranje papier een goudvis. Versier de vis en plak hem op het blauwe papier.
  • Doe en laagje zand en een paar schelpjes in de pot. Schilder golfjes op een jampot. Teken een visje op stevig tekenpapier, kleur en knip uit. Maak met naald en draad een draadje aan de vis en plak dit met duct-tape in het dekseltje. Om het dekseltje komt een lichtblauw stukje crèpepapier en een raffiastrikje.
  • Schilder het golfje van de r (meteen een leuke schrijfoefening!) afwisselend met donkerblauw en lichtblauw. Teken vissen met kleurpotlood. Plak waterplantjes van groen vloeipapier. Doe een stipje lijm op de onder- en bovenkant van de plantjes. laat de vissen voor- en achterlangs de plantjes zwemmen.
  • Van een mandarijntje, druif, blauwe bessen en Honey Loops (ontbijtgranen) maken we een goudvis.
  • Vis gemaakt van een Spa-fles. Knip de bovenkant af, knip een staart, verf de binnenkant, staart vastnieten, wiebeloogje plakken.
  • Vouw een papier dubbel. Teken een halve vis in de lengte. (Gebruik hiervoor eventueel een mal.) Knip uit. Maak schuine knipjes in buik van de de dubbelgevouwen vis. Vouw open en klap de driehoekjes die dan ontstaan naar voren. Plak vliegerpapier. Versier met plakfiguurtjes.
  • Teken met oliepastelkrijt een vis op structuurbehang.
  • Vissen van wasco en ecoline.
  • Visje van Thea van Mierlo.
  • Mooiste vis van de zee (vouwvoorbeeld van Thea van Mierlo) met zilverfolie en vis in schrijfletters rondom.
  • Viskleurplaat met glitterstickers, zoals bij de mooiste vis van de zee.
  • Mozaiekvisje.
  • Eenvoudig visje van vouwblaadjes en plakfiguurtjes.
  • Goudvissen. Eerst tekenen met potlood, dan de lijnen overtrekken met zwarte viltstift. Schilderen met oranje en een beetje goudkleurige verf. De juf heeft de vinnen van de vissen glitters gegeven. De bubbels zijn gestempeld met een dop van een dikke stift.
  • Koikarpers van gekleurd potlood, waterverf en oliepastelkrijt. Teken de basis met kleurpoltood. Begin de koikarper met een C als hoofd, daarna een gebogen lijn voor het lijf. Teken een grote vis in z'n geheel en een gedeelte van de tweede vis. Laat grof zeezout op de natte blauwe waterverf vallen. Teken, wanneer de waterverf droog is, met oliepastelkrijt details op de koikarpers.
  • Van een kapstokje (van de stomerij) en een eierdoos maken we een viskom. Juf snijdt de verschillende onderdelen uit, kinderen plakken de visjes in elkaar. Schilder de visjes en de bubbels. Rijg visjes en bubbels aan een draadje garen. Knoop het draadje aan de viskom.
  • We maken een handafdruk voor de vis, met vingertop maken we de mond. Dan voorzichtig de zee met blauwe ecoline schilderen. Als dit droog is, (wiebel-)oogje en bubbels (pailletten) plakken. Daarna zeebodem en waterplanten schilderen.
  • Visjes in de zee. Teken een achtergrond van wasco en witte verf en maak hier een kleurenkopie van voor de kinderen. De kinderen tekenen met wasco visjes op tekenpapier. Daar komt een laagje blauwe ecoline overheen. Visjes uitknippen en in het water plakken. (Dankjewel, juf Ellis & juf Tamara)
  • Zeepaardje van kleurpotlood en waterverf. Blaas stekels m.b.v. een rietje.
  • Schilder eerst de lichtblauwe (bijna witte) cirkel en daar omheen steeds een rand in een tint donkerder. Meng de verf rechstreeks op een krant. Ze heb je geen verfbakjes en water nodig. Snel en geen geklieder!
    Probeer daarna om verschillende soorten vissen op papier te tekenen. Schilder dan pas de vissen met zwarte verf. Gebruik de ronde vormen. Laat de vissen "om de cirkels zwemmen". Begin onderaan met een grote vis en schilder kleinere visjes naarmate je bij de lichtere kleuren blauw komt. Zo lijkt het alsof de vissen naar het oppervlak zwemmen.


sok

Sok

  • Weven met stroken en versieren met stift.
  • Knip een sok uit structuurbehang en kleur de sok met wasco.
  • We maken schrijfpatronen op een kleurplaat en stempelen het woord sok.
  • De kinderen borduren patronen op een uitgeknipte sok (borduurkaart).

 

pen

Pen-etui

pen

  • Kopieer een balpen en laat (m.b.v. stiften) de prachtigste kleuren uit de punt komen.
  • Borduur voor deze pen-etui twee stukjes borduurkarton op elkaar en versier met een mooi vilten plakfiguurtje of een glitter-plakletter.
  • Beplak een keukenrol met gekleurd papier, versier met stroken, kroontje in de pen plakken.
  • Thuis eten we een pen- (of eigenlijk: potlood-) boterham met jam, aardbeienveter en taartversiering.
  • We bekijken verschillende soorten pennen; een balpen, vulpen en kroontjespen. We praten over de school van vroeger. Daarna mogen de kinderen aan de slag met een kroontjespen en Oostindische inkt.
  • Pennenbakje: Maak de onderkant van een closetrolletje met karton dicht. Beplak het rolletje met ijsstokjes. Schilder of stift de ijsstokjes in vrolijke kleuren.


    aan

  • Kleurplaat van lantaarn uitknippen en versieren met gele stroken.
  • We vieren de bruiloft van Zoem en Zara. Het is aan! (Zie foto's - De Klas)
  • Prik een rondje uit en teken de wandkaart "aan" na met kleurpotlood. Plak geel vliegerpapier achter het rondje. De lamp is aan!


Letterdoos
Van 16 vierkantjes vouwen we twee doosjes. In het doosje doen we alle letters die in Kern 1 zijn aangeboden. Op het doosje doen we een etiketje met een plaatje van Zoem de Bij en het woord "letterdoos". De kinderen kunnen laten zien welke letters geleerd zijn en papa en mama weten waarmee geoefend kan worden.



Bruiloft van Zoem en Zara de Bij
Juf Daisy maakt deze prachtige taart voor de bruiloft van Zoem en Zara.


 

 

Knutsels en tekeningen bij Kern 2

teen

  • Beschilder een omtrek van je voet en plak hier een muizentrap-been op.
  • Teenslippers van strijkkralen. Maak een ovale vorm van strijkkralen en strijk deze. Rijg een draad vooraan van onder naar boven door de slipper. Doet dit zo, dat er twee draden door de slipper steken. Rijg een rijtje kralen aan de linkerkant op de ene draad. Steek de draad door de slipper, zodat hij aan de onderkant komt te hangen. Doe hetzelfde aan de rechterkant. Knoop de twee draden onder de slipper vast.


een

  • Wie wint de eerste prijs? Ik ben nummer één! (Dankjewel voor de foto, juf Ineke en juf Bonny!)


    neus


We hebben er een neusje voor.
neus-bril

  • Wie heeft de beroemdste neus van allemaal? Pinokkio natuurlijk. Ik lees het verhaal voor en we kijken een stukje film, waarin te zien is hoe de neus van Pinokkio steeds langer wordt. Daarna tekenen we Pinokkio en kleuren met wasco. Tenslotte prikken we een lijntje waar het ijslolliestokje door geschoven wordt. Aan de achterkant zet ik twee strepen lijm evenwijdig aan het ijslolliestokje (en langs de randen van de tekening natuurlijk) en plak dan de tekening op. Zo kan de neus steeds van lengte veranderen!
  • Kleur een kleurplaat van Pinokkio en knip deze uit. Kopieer de neus extra en verleng deze. Prik of knip een inkeping waar de neus moet komen. De neus kan in- en uitgeschoven worden.
  • "Wij hebben er een neusje voor". We maken foto's met een gekke carnavalsbril. Om de foto komt een patroon met plakfiguren.

 

buik

  • Van de letter "b" maken we een mannetje met een trommel.

oog



Oog - Strijkkralen
Oog Oog

  • "Ik heb een oogje op jou!" We maken foto's met een maffe carnavalsbril op. Dat ziet er gek uit. Om de foto plakken we een patroon met plakfiguren.
  • Kijk goed naar je oog in de spiegel. Kleur de iris in de zelfde kleur als jouw oog. Plak ooglid en wimpers op.
  • Knip en prik de bril uit stevig knutselkarton en versier deze met plakfiguurtjes.
  • Dit oog van strijkkralen is op een vierkante basis gemaakt.
  • "Wij houden een oogje in 't zeil!" De smiley van strijkkralen is gemaakt op een vierkante basis.
  • Teken een oog en wimpers (op half A4) met zwarte stift. Teken met kleurpotlood een dagdroom in het oog.


been

been
"Met de benenwagen!" Op een stukje karton wordt het bovenlijf en een stukje bovenbeen getekend. Op de cirkel worden minstens zes benen getekend. Maak de twee delen met een splitpen vast.


lichaam
Mijn Lijf
We tekenen onszelf in de contouren van een lijf. Daarbij plakken we de geleerde woorden.



Menselijk lichaam
We bekijken ook de binnenkant van ons lijf. Dit "menselijk lichaam" is te koop bij bijvoorbeeld de Hema. Dan gaan we tekenen. We tekenen onszelf en daarin kunnen we hersens, hart, longen, maag en darmen zien.



Dokter en verpleegster / Verpleger
Uit "Het grote Vouwboek - deel 5", van Thea van Mierlo.



Ambulance
-Vouw 16 vierkantjes. Van het stuk wat je rechtsboven bij het voorste raam wegknipt, maak je de neus van de ambulance.
-Vouw 16 vierkantjes. Knip een vierkantje weg en versier met plakfiggurtjes en gekleurd papier.


Strijkralen
De kinderen van onze groep zjn dol op het werken met strijkkralen. De Kralenplank-patronen die Juf Janneke en Kleutergroep op hun site hebben staan gebruiken wij voor de strijkkralen.



Dokterskoffertje
Wat voor instrumenten gebruikt een dokter? We knippen een stethoscoop, thermometer, spatel, hamertje voor de knie, mitella, verband en pleisters uit en doen deze in het koffertje.



Geraamte-puzzel
We kijken niet alleen naar onze botten op rontgenfoto's; we maken er ook een puzzel van. "Kijk eens juf, zo zitten mijn botten aan elkaar!"



Skelet
Eén van de kinderen neemt een model van een skelet mee naar school. We bekijken de verschillende botten en benoemen verschillende delen van het geraamte, zoals de schedel, sleutelbeen, ribben, bekken, ruggengraat.
Daarna tekenen we een geraamte met witte wasco.



Röntgenfoto
We bekijken röntgenfoto's waarop verschillende lichaamsdelen te zien zijn; een hand, een voet, een gebit, schedel, ribben. Deze afbeeldingen zijn via Google snel gevonden. We trekken een hand om met wit potlood en plakken botten (wattenstaafjes) op. Op het bord staat "röntgenfoto van...". Dit schrijven de kinderen na.



De binnenkant
We bekijken verschillende boeken uit de bibliotheek over "mijn lichaam". Waar dienen de verschillende organen voor en waar zitten ze in eigenlijk in je lijf? We plakken aders, botjes, darmen, nieren, maag, hart, longen en hersens in het lichaam.


Gezondheid!
We tekenen onszelf met tekenpotlood. Een groot hoofd, nek, schouders, lijf. We letten goed op waar we de ogen, neus, mond, oren tekenen. De potloodlijnen trekken we over met zwarte viltstift. Daarna kleuren we alles met wasco. Tenslotte trekken we onze handen om en knippen deze uit. Opplakken met een tissue er achter. Hatsjoe!


 

 

Knutsels en tekeningen bij Kern 3

doos

Doos

  • Maak een doosje "van 16 vierkantjes". Plak de eekhoorn aan de voorkant en de staart aan de achterkant. Vul het doosje met eikeltjes, kastanjes e.d. Niet een mooi herfstblad tussen de pootjes.
  • We maken zelf een wensdoos n.a.v. het ankerverhaal van kern 3. M.b.v. "16 vierkantjes" maken we twee doosjes. Deze worden versierd met plakfiguurtjes.
  • Op een doosje van "16 vierkantjes" wordt een weefwerkje geplakt.

poes




Poes Poes

  • Poes van strijkkralen. Ook leuk voor de kralenplank.
  • Snoezepoezen van closetrolletjes. Schilder een rolletje en tekenpapier in dezelfde kleur. Knip kop en staart uit het papier.
  • Begin de tekening met een grote ronde buik, dan de kop met oortjes en snuit, staart en eindig na het inkleuren met de pootjes in een afwijkende kleur.
  • De gevouwen poes is van Thea van Mierlo. Het grote vouwboek - deel 2.
  • Een poes op een muurtje. Op het muurtje stempelen de kinderen het woord "poes".
  • Met zwart en paars schilderen de kinderen een donkere nacht. M.b.v. een vork maken ze de strepen in de lucht. De poes van zwart papier krijgt "knopen-ogen" en snorharen met een zilveren stift. Maan en sterren zijn gemaakt van zilver-papier.
  • Schilder een lege fles wasmiddel met daarop het wasbolletje (Robijn) zwart. Versier met strikje, kattenbelletje, ogen, oren, neus en snorharen.
  • Knip lijf, kop en oren uit krantenpapier. Versier verder m.b.v. tekenpapier en wasco.


koek

  • Op een kleurplaat van een hele lekkere "koek" plakken we de foto van de kinderen. Een verjaardagstaartje!
  • Smeer een dun laagje boter op een biscuitje en maak met aardbeienveter het woord "koek". Dat gaat erin als... koek!


ijs

ijs


ijs

  • Kleine bakjes gevuld met pompoms. Versier met kraaltjes. Rol een vierkantje met gekleurde rand op tot een rietje.
  • Plak ijshoorntjes van bruin papier. Plak hier twee pompoms in en versier met kleine kraaltjes.
  • Niet een closetrolletje boven- en onderaan in het midden op elkaar. Schilder de waterijsjes in vrolijke kleuren. Plak 2 ijslolliestokjes in het rolletje.
  • IJsje van strijkkralen gemaakt op een ster-vorm. Ook leuk voor de kralenplank.
  • IJsjes van Thea (Uiteraard!). Het grote vouwboek - deel 2.
  • Teken een superijsco met watervaste stift. Kleur deze in met waterverf.
  • Spuit scheerschuim op een kunststof dienblad (of iets anders met een opstaand randje). Meng met een satehprikker wat druppels ecoline door het scheerschuim. Leg het papier op het scheerschuim en maak een afdruk. Veeg het scheerschuim van het papier met een trekker, waar je de ramen mee zeemt. Laat drogen. Teken met stift en liniaal lijnen op het ijshoorntje. Plak ijs, hoorntje en kers bijvoorbeeld op stippenpapier (Hema).
  • Nog meer ijsjes van Thea van Mierlo - Het grote vouwboek - deel 2
  • IJscoupe; Glas groot en klein vouwblaadje schuin vouwen en vullen met allerlei lekkers.
  • Papier maché-ijsco: Maak een basisvorm van karton, proppen kranten en schilderstape. Bekleed met papier maché. Schilder. Bestrooi het ijsje met glitters.

 

zeep

zeep zeep

  • We doen ecoline en een beetje afwasmiddel in een bekertje. Blaas bellen met een rietje. Zorg dat er een grote bel boven de beker uitsteekt. Maak voorzichtig een afdruk door het papier op de beker te leggen.

 


In de winkel
Tijdens Kern 3 staat de winkel centraal. In de gang hebben we een grote themahoek ingericht, De supermarkt leent ons schorten en een boodschappenmandje. De kinderen nemen lege doosjes rijst, waspoeder, koek mee. Daarmee vullen we de kasten. De kinderen schrijven boodschappenlijstjes. Het winkelpersoneel stempelt wat er vandaag in de aanbieding is. De klanten betalen met hun portemonnee en plastic geld bij de kassa, waar ze een kassabonnetje krijgen waarop het te betalen bedrag is genoteerd. Op het schoolbord worden de aanbiedingen geschreven. Met het winkelwagentje worden de vakken weer gevuld.



appelMOES
We leren de woorden koek en poes. En bij het thema winkel oefenen we ook het woord moes. Iedereen heeft een appel en een leeg potje meegenomen. Eerst het woord stempelen, dan schillen en stukjes snijden. De juf kookt de appels tot MOES. 's Middags na de lunch is de moes afgekoeld en vullen we de potjes. Hmmm!


Marktkraampjes
M.b.v. 16 vierkantjes vouwen we de onderkant van een marktkraampje. Van hele kleine vouwblaadjes maken we fruitkistjes en deze worden gevuld met groente en fruit van propjes crêpepapier.

 

 

 

 

Knutsels en tekeningen bij Kern 4

huis

huis huis

huis huis huis

  • Storm in de stad. Plak huizen m.b.v. vierkanten en driehoeken.
  • Doosjes worden beplakt met gekleurd papier, steentjes- en dakpannenpapier. Het dorpje wordt aangekleed met bomen, weg en auto's.
  • In de "Nummerstraat" zijn twee soorten huizen; met even en met oneven huisnummers.
  • Bij het gevouwen huisje worden getekende sint en pieten geplakt.
  • Spookhuis met oliepastelkrijt en ecoline. Teken eerst alleen de contouren van het huis en kleur de ramen geel. Kleur dan pas het huis zwart. Schilder daarna een lucht met ecoline.

 

bos

 

  • Schilder de lucht van links naar rechts blauw, tamponeer het gras. Laat drogen. Knip bomen uit en plak op. Stempel bladeren m.b.v. bubbeltjesplastic. Doe rode, gele en oranje verf op een glasplaatje en gebruik een block-print-roller om de verf te verdelen. Druk het bubbeltjesplastic in de verf en maak daarna een afdruk op de bomen.
  • Ieder groepje vouwt een bos. In de bomen hangen appels of eikeltjes.

 

 

 

 

Knutsels en tekeningen bij Kern 5

reus

  • Kleurplaat van Langnek uitknippen, hoofd op ijslolliestokje plakken, gleufje in nek prikken, nek doorheen steken.
  • Kleurplaat, krentenbol en soepstengel.

riem


Beplak een Pringles-doos met drie brede repen gekleurd papier. Knip in en vouw een kraagje. Plak riem, haren en baard en teken een reuzeleuk gezicht.



vuur

vuur

  • Maak rolletjes van brede stroken bruin papier en plak de rolletjes vast. Knip er houtblokken van en plak ze op het zwarte papier. Scheur vlammen van rood en oranje vloeipapier.
  • Schilder vlammen met rode en gele ecoline. Teken de brandweer en rookwolken met stift.

 

kasteel

Kasteel

  • Teken een kasteel op een borduurkaart, Borduur de lijnen met katoen.
  • Leg een theelepeltje oploskoffie op een schoteltje. Los de korrels beetje bij beetje op in wat water en schilder het kasteel. Hoe meer koffie, hoe donkerder de lijnen.



Sprookjes - Kleinduimpje
Kern 5 staat in het teken van sprookjes. We hebben een thematafel Sprookjes in de klas en lezen veel sprookjes voor. Ik heb een paar Zevenmijlslaarzen getekend en gekopieerd op tekenpapier. De kinderen tekenen Kleinduimpje met oliepastelkrijt. Daarna krijgen de zevenmijlslaarzen een kleurtje met verf. Wanneer de verf droog is, schilderen zij er een mooie achtergrond bij met waterverf.




Sprookjesfiguren
We bespreken verschillende sprookjesfiguren. In welke sprookjes komt een reus voor, kabouters, prinsen en prinsessen, een heks?
We nieten twee donkerblauwe stevige vierkante vouwblaadjes met twee nietjes op elkaar. We tekenen er een cirkel op, die de kinderen uitprikken. Tussen de vouwblaadjes wordt geel vloeipapier geplakt. Op het vloeipapier komt een (met potlood getekende en uitgeknipte) heks en vleermuizen van zwart papier.



Sprookjes - Vrouw Holle
Teken een dorpje met een kerk, verschillende huizen, ramen en deuren. Kleur dit in met wasco. Teken het raam van het huisje en Vrouw Holle. Stip witte verf met je vingers over het dorpje. Maak een dekbed van wat watten en een stukje laken.



Woordweb
We bedenken allemaal een woord wat met het thema sprookjes te maken heeft. Weet iedereen wat de woorden betekenen? We maken zinnen met de woordjes. Daarna proberen we van de losse zinnen een kort verhaaltje te maken.

 

 

 

Knutsels en tekeningen bij Kern 6

uil






-Teken een uil in stapjes .
-Uil van Thea van Mierlo - Het grote Vouwboek - deel 4
-Uiltjes van brooddeeg. Maak veertjes met behulp van een satehprikker of mesje. Maak zelf bruine glitter-verf door rode, groene verf en glittertjes te mengen.
-Uil van rond vouwblaadje, reep, plakfiguren en driehoekjes gekleurd papier.

-Uiltje van klei. Veren en ogen zijn "gestempeld" met een dop van een stift en een satehprikker.
-Vouw twee maal 16 vierkantjes voor hoofd en lijf. Ook ogen van 16 vierkantjes. Niet vast op keukenrol.

pauw






-Teken het lijf van een pauw en maak de staart van vliegertjes.
-Gevouwen pauw van Thea van Mierlo - Het Grote Vouwboek - deel 4
-Pauw van ecoline. Beschilder tekenpapier met ecoline. Een vel blauw, een halfje groen en een halfje geel. Knip hier vleugels uit en plak de rondjes op de vleugels. Knip een lijf uit zwart papier en gebruik verder de restjes beschilderd papier voor ogen, snavel, pootjes.
-Pauw van geschilderde kurk en wasknijpers. Versier de vleugels met paarse en blauwe glitterlijm. Teken met stif ogen en snavel.
-Buig 3 stroken van verschillende lengtes en niet ze onderaan bij elkaar. Maak op deze manier 5 veren. Niet de veren allemaal aan elkaar en plak het lijfje op de vleugels.

-We tekenen samen stap voor stap. Teken het lijf van de pauw, daarna de nek en de kop met snavel, oog en pluimpjes op het hoofd. We bekijken hoe de veren zijn opgebouwd. Teken de veren en kleur de pauw met kleurpotlood, stift of oliepastelkrijt.
-Om de afdruk van onze hand tekenen we veertjes, snavel en poten met kleurpotlood; voor de veren paars, blauw, groen en geel. Bovenaan de veren stempelen we nog een zwart en daarop een wit rondje met onze pink.


ei


-Vouw een ei en eierdopje m.b.v. 16 vierkantjes. Knip een reepje van het vouwblaadje af, vouw de hoekjes om voor het eitje.



Vogelhuisje
De kinderen bekijken een filmpje van de vogelbescherming over verschillende soorten tuinvogels. Ook de jaarlijkse tuinvogeltelling wordt onder de aandacht gebracht. Welke vogels zie je regelmatig in de tuin? Die worden bij het vogelhuisje getekend.



Alle vogels vliegen...
Van closetrolletjes, ovale vouwblaadjes, repen en plakfiguurtjes maken de kinderen vogeltjes.




Letterfeest
Ter afsluiting van de eerste 6 kernen bakken we letterkoekjes. Versieren met glazuur, bijvoorbeeld van het merk Wilton of met Oetker Taartversiering-Stiften.


Veertjes
We bekijken verschillende witte donsveertjes. Onderaan zijn de veertjes een beetje pluizig. We tekenen de veertjes met bordkrijt na op zwart papier. Onderaan vegen we de de veertjes uit, zodat een wazig effect ontstaat.


Geluksvogels
We tekenen het lijf en de kop van een vogel op een dubbelgevouwen stuk gekleurd papier. Dit knippen we uit. Eén deel plakken we met stevige tape vast aan het latje. We maken een staart van stroken crèpepapier en cadeaulint. Het tweede lijfje wordt nu vastgeplakt over het eerste lijfje. Het latje en de staart zitten nu tussen de lijfjes. Dan knippen we vleugels uit. Deze worden over de bovenkant van het lijfje gevouwen en vastgeniet. We versieren verder met veren en wiebeloogjes. De geluksvogels lijken wel te dansen in de wind.



Woordweb
Onze school staat in een wijk waar veel straatnamen vernoemd zijn naar vogels. Wanneer we dieren gaan verzamelen die uit een ei komen, worden er dan ook heel veel mooie vogelnamen genoemd. We maken zinnen waar de dieren in voorkomen. We bekijken plaatjes van de vogels en tekenen ze na.



Vogels op het bord
Het bord krijgt tijdens deze kern natuurlijk een mooie vogel-tekening.

 

 

 

 

Knutsels en tekeningen bij Kern 7


Bordtekening
Piraten staan centraal in kern 7. Daar hoort natuurlijk een bordtekening bij. De linker bordtekening is nagetekend van deze kleurplaat.







-Piratenbanaantjes zijn snel gemaakt met een servet.
-We vullen een schoenendoos-schatkist met zelfgemaakte gouden munten en gouden kralen.
-We kleden een piraat aan.
-Vouwen een boot.
-We nieten brede stroken bruin papier om een melkpak en kleden de boot aan met zeilen, masten, kraaiennest en piraten.
-De kinderen nemen spulletjes mee voor het piratenmuseum. Bij alle voorwerpen staan woordkaartjes. Die kunnen we goed gebruiken, wanneer we zelf een piratenverhaal schrijven op piratenpapier.
-Closetroletje wordt piraatje met hoed, zwaard en ooglap.
-Pollepel en ijslolliestokje worden door de juf aan elkaar gebonden. De kinderen kleden de lepel aan als piraat. Om een klein vilten ooglapje te krijgen, gebruiken de kinderen de perforator.
-Groepswerk "Waar ligt de schat?" op groot vel karton (50x70cm).
-Boduur de zee in verschillende tinten groen en blauw.


Piraat Ikke
Kleed een zelfportret aan als piraat. Gebruik gekleurd papier voor de piratenhoed en de ooglap.


Gevaarlijke piraten
Met wasco tekenen we banen op tekenpapier. Op een tweede vel tekenen we een gevaarlijke piraat. Die knippen we uit en plakken we op het "strepen-behang".


Piratenschip
Drie vellen tekenpapier worden geschilderd. Eentje bruin, waarop we met (aangelengde) zwarte verf spatten. Eentje voor de helft zwart en de andere helft rood/geel/oranje. Het derde tekenpapier moet heel snel geschilderd worden. Opzetten met blauw, daarna een paar banen zwart en wit. Ga hier snel met een kam overheen en maak met de kam een golfpatroon in de verf. Wanneer de verf droog is, knippen we boten met een mast, roer, patrijspoorten, kraaiennest, kanon, kanonskogels, vlammen uit de geverfde vellen. Van zwart papier maken we zeilen. Met witte wasco kan een doodskop op de vlag getekend worden.


Woeste Willem
Uiteraard wordt Woeste Willem (voor-)gelezen bij het thema Piraten. Bij het onderdeel "Kinderboeken" op deze website is te lezen hoe je snel een vlot kunt maken.


Zelfportret van een Piraat
Maak een foto van de kinderen tegen een egale achtergrond. Versier de foto met kleurpotlood, een gekleurde papegaai en een hoofddoek van inpakpapier.


Schip Ahoy!
Schilder twee vellen tekenpapier blauw. Teken met een vork golven in de natte blauwe verf. Eén blauw geschilderd papier wordt de zee, het andere wordt in repen geknipt om golven van te plakken. We vouwen samen bootjes vanbruin knutselpapier. Op tekenpapier of zwart papier worden piraten, ankers, een piratenvlag, patrijspoorten, papegaaien, een haai, een schat, de kapitein e.d. met stift getekend. Knip uit en plak in de boot.



Schatkaarten
De voorbereiding van deze opdracht wordt gedaan door de juf. Leg tekenpapier een uurtje in een teil met daarin koude koffie en theezakjes. Laat het verkleurde papier goed drogen en brand dan voorzichtig de randjes. Het papier lijkt zo heel erg oud.
Teken een eiland met een route naar de schat.


Piraten-lunch
Een heerlijke boterham met pindakaas, reepje appel, druiven, banaan, rozijnen en een dropveter.



 

 

Knutsels en tekeningen bij Kern 8

 


Optreden in het theater
Van gekleurd papier, crèpepapier en goudlint maken we het theater. Op een stukje zilverpapier plakken we boven in het theater drie spots (plakfiguurtjes). Door bordkrijt voorzichtig op het papier te vegen krijg je verlichting in het theater. Bovenaan plakken we een rand over de spots en de gordijnen. Hierop komt de naam van de school: het Hofstee-Theater.


Circustent
Op internet vind ik een fantastische link naar een bouwplaat van een circus. We versieren de tent van binnen en buiten met zilveren sterren. Wat een boel artiesten! Neem een kijkje in ons circus!



Circusvoorstelling
In de piste wordt een tekening gemaakt van circusartiesten. In dit geval; twee jongleurs.



Op het podium
Schilder jezelf op het podium. We zien de gordijnen van het theater en de zaal met stoelen.



Voorstelling
Voor deze groepsopdracht tekent iedereen iemand uit het ankerverhaal van Kern 8, waarin de koning de mensen uit het land voor hem laat optreden.


Wall of Fame
Kern 8 gaat over theater.
We maken een "Wall of Fame". De kinderen stempelen hun hand, plakken hier een ster overheen met hun naam en natuurlijk veel glitters.


Zwieren aan de trapeze
We rijgen een (papieren) rietje aan een touwtje. Dit wordt de trapeze. We kijken naar afbeeldingen van trapeze-artiesten en zien wat voor kleding ze dragen. De strakkek kleding mag niet in de weg zitten tijdens het zwieren en zwaaien. De kleding is versierd met glitters. De acrobaten worden aan de trapezes geplakt.
Tijdens de gymles zwaaien we zelf in de ringen. Dan voel je jezelf toch een echte acrobaat?!

 

 

 

Knutsels en tekeningen bij Kern 9


Professor Proefje
Kern 9 van VLL heeft als thema: "Hé, hoe kan dat?" Op internet zijn verschillende websites te vinden met techniekopdrachten en proefjes voor het basisonderwijs. Mijn favoriet is proefjes.nl. Hier vinden we leuke experimenten om in de klas te doen. Regelmatig komt Professor Proefje langs. Juf doet op de gang snel een witte schort aan, laboratorium-bril op en gekke staart bovenop m'n hoofd. Nog een gek accent en de metamorfose is klaar. De kinderen genieten. Wat zou er nu weer gebeuren!


Woordenschat Bloemen
We combineren techniek en lentebloemen. Op het whitebord in de kring hang ik per thema woordenschatkaartjes op. Ik ben een fan van het boek "Met woorden in de weer". Volgens de methode van Verhallen; de Viertakt, bied ik bij iedere kern nieuwe woorden aan. Dit keer dus woordenschat rond bloemen.


Hoe drinken bloemen?
We bedenken hoe bloemen drinken. Een aantal kinderen denkt dat het water in de stengel blijft, anderen denken dat het naar de witte kroonblaadjes gaat. We zetten witte tulpen in een vaasje rode ecoline en een paar tulpen in een vaasje blauwe ecoline.
Ondertussen maken we een wandeling door de wijk op zoek naar lentebloemen. We kijken of we de bloemen, die we geleerd hebben, ook buiten kunnen vinden. We kijken of we kelk- en kroonbladeren zien. Waar zitten de meeldraden en de stamper? Als we na een half uurtje weer in de klas komen, hebben de bloemen al flink gedronken. De kleurstof komt zelfs al in de kroonblaadjes. Dat hadden we niet gedacht. De volgende dag zijn zelfs de bladeren gekleurd.

Op de website van Juf Lisette zijn in De Klas bij de foto's van VLL-Kern 9 nog meer experimenten van Professor Proefje te zien!



Tulpen-tekening
We snijden een tulp in de lengte doormidden. We tekenen de onderdelen van de tulp die we geleerd hebben goed na. De woordjes schrijven we er natuurlijk bij.


Heilig Boontje
We versieren bekertjes met gekleurd papier. In de bekertjes komt een vochtig watje en een paar bruine bonen. Iedere ochtend kijken we wiens boon er als eerste gaat groeien.


Grafiek
We maken een sportgrafiek van onze klas. Aan welke sport doe jij? Zwemmen en voetbal scoren het hoogst.


Techniek
Uit welke onderdelen bestaat een fiets? We zetten een fiets (met het stuur naar rechts, anders klopt de tekening straks niet!) op de instructietafel en tekenen deze zo goed mogelijk na. Dan plakken we de tekening op het gekleurde Werkblad Fiets. Verbind de vakjes met het juiste onderdeel; zadel, stuur, trappers, ...


Technische tekening
We vouwen een vel tekenpapier dubbel. Daartussen leggen we een stukje katoendraad wat we in de verf hebben gedoopt. Voorrzichtig trekken we de draad tussen het dubbelgevouwen papier uit. Wat zouden we voor een figuur op ons papier krijgen?


Wat is zwaarder?
Professor Proefje stelt de klas vragen over vloeistoffen. Wat is een vaste stof, wat is een vloeistof? Wat is een zware vaste stof? En wat is een lichte vaste stof? Hoe zit dat eigenlijk bij vloeistoffen, zou je daar ook zware en lichte vloeistoofen hebben? We doen een proefje met olijolie, schenkstroop en water. De kinderen doen voorspellingen over wat de zwaarste vloeistof is en wat er kan gaan gebeuren tijdens het proefje. Dat je drie lagen op elkaar zou zien liggen, dat was toch een verrassing!


Proefje over zuurstof
Een kaarsje heeft zuurstof nodig om te kunnen branden. In de lucht zit zuurstof. Zuurstof neemt ruimte in. Wat gebeurt er wanneer we een brandend kaarsje in een bord met water zetten en daar een glas overheen zetten? Blijft de kaars aan? Wanneer al het zuurstof opgebrand is, gaat het vlammetje uit. Het water in het glas gaat een beetje omhoog. Dat willen we nog eens zien, Professor Proefje!


 

 

Knutsels en tekeningen bij Kern 10


Het broekzakken-museum
N.a.v. het ankerverhaal van kern 10 hebben we in de klas ons eigen broekzakken-museum hangen. Op ieder zakje wordt de naam van een kind gespeld. In het zakje mogen de kinderen de schatten stoppen die in hun jas- of broekzak verstopt zaten.


Woordjes met -eeuw? Leeuw!
We schilderen samen stap voor stap. Van de benodigde kleuren verf doe ik bij alle kinderen een klein dotje op een krant. Er wordt rechtstreeks op de krant gemengd. Als de kwast schoongemaakt moet worden, wrijven we hem schoon aan de rand van de krant. Geen geklieder met potjes water dus.
We beginnen met de bovenkant van de kop in lichtbruin (wit met bruin). Daarna twee lijnen naar beneden en dan de onderkaak. Dan de tanden. Oren en neus. Manen en tenslotte de ogen. De volgende dag worden de belangrijkste lijnen en de snorharen met een watervaste stift getekend.

 

 

 

Knutsels en tekeningen bij Kern 11


Elfjes
Kern 11 heeft als thema "Mijn Lievelingsboek". We besteden veel aandacht aan boekpromotie. Op de gang hebben we in de themahoek een bibliotheek gemaakt. Je kunt er een boek lezen in een lekkere bank, maar je kunt er ook een biebpasje maken. De kinderen oefenen een kort verhaaltje of klein boekje. De dag daarna oefenen zij nog eens. Dan mogen ze een kleuter meenemen naar onze bieb. De kinderen kruipen gezellig op de bank en er wordt enthousiast voorgelezen.

In de klas schrijven de kinderen een gedichtenbundel vol zgn. elfjes. Op regel 1 schrijf je één woord. Op regel 2 twee woorden. Op regel 3 drie woorden. Op 4 vier woorden. Op regel 5 weer één woord. Dat zijn samen 11 woorden; een elfje dus. Na wat klassikale voorbeeldjes krijgen de kinderen al snel de slag te pakken.

 

 

 

 

Knutsels en tekeningen bij Kern 12


Op reis
Met Kern 12 van VLL sluiten we het schooljaar af. Het laatste thema van dit jaar is "Op reis". Een leuk thema om in de laatste weken voor de zomervakantie mee aan de slag te gaan.
Bij de vlag van Amerika, die in spiegelbeeld gemaakt is. :-), wordt een indianendorp gebouwd met totempalen, kano's in de rivier en tipi's.



Tante Fé
In het ankerverhaal wordt tante Fé naar Spanje gebracht. Olé olé, daar kunnen we wat mee!



Afrikaans dorp
De verschillende werelddelen komen aan bod tijdens het thema "Op reis". Na Amerika en Europa komt Afrika aan bod. Eerst worden verschillende foto's van Afrikaanse huizen bekeken en praten de kinderen over een Afrikaans dorp. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten van deze Afrikaanse huizen met onze Hollandse huizen?
Met klei, stro, jute, satehprikkers en luciferhoutjes wordt een Afrikaans dorp nagemaakt.



Afrikaanse schone
Deze exotische dames dragen een fruitmand (kleurenkopie) in een mandje (bootje) op het hoofd.



Kangoeroe's uit Australië
Voor het werelddeel Australië lezen we het boek "Kleine kangoeroe". We tekenen mama kangoeroe, de buidel en kleine kangoeroe. Ik heb de buidels met een nietje aan de zijkanten aan de mama vastgemaakt en wel zo dat de buidel mooi bol komt te staan. Hier wordt kleine kangoeroe in geplakt. Het 3D-effect is op de foto niet zo goed te zien, maar was wel een groot succes!



Azië
Op een kimono worden Chines tekens geschilderd. Een vlechtje is eenvoudig gemaakt van een muizentrapje, maar in groep 3 leren we natuurlijk ook echt vlechten met zwarte wol. Leg bovenaan in een streng wol een knoop. Plak de streng wol met plakband vast op de tafel en dan hebben ze het vlechten zo onder de knie!


Afscheid van Zoem en Zara
Zoem en Zara vliegen de klas uit. Op naar groep 4. We tekenen de bijtjes nog één keer met oliepastelkrijt.

 

 

 

Rintje