Veilig
Leren Lezen
|
|
Knutsels en
tekeningen bij Kern 1
Op de site van VLL staan kleurplaten
van Zoem de Bij die je kunt gebruiken als voorbeeld voor een bordtekening.
Ook de wandplaten worden nagetekend. Zoem en Zara heten de kinderen
welkom in de klas.
Bij Juf Lisette-prikborden
kun je leuke prikborden vinden om het schooljaar vrolijk mee te
starten.
Zoem en Zara de Bij
Zoem en Zara staan centraal op de wandplaten van VLL. We laten
de kinderen kennis maken met de methode Veilig Leren lezen d.m.v.
onze twee handpoppen van Zoem en Zara. Zoem en Zara zijn gemaakt
van een sok met daarin een tennisbal. De bijtjes zijn verder versierd
met vilt, chenilledraad en wiebeloogjes. Als het "aan"
is, gaan Zoem en Zara zelfs trouwen.
De kinderen maken zelf bijtjes door hun hand te stempelen. Verder
gebruiken we chenilledraad, stift en vloeipapier.
Als we de eerste kern van Veilig Leren Lezen afsluiten schmink
ik de kinderen van onze groep. Ze zijn helemaal blij met Zoem
en Zara de Bij!
Lettermuur? Letterhuis!
Wanneer een nieuwe letter wordt aangeboden, worden voorwerpen in de klas gezocht waar deze letter in voorkomt. Een rekenrek of een kikker bij de letter r past echter niet in de lettermuur. We beginnen daarom steeds in het letterhuis. Gedurende de week maken de kinderen tekeningen van woorden met een r en verhuizen de kaartjes naar de lettermuur.
Het huisje (Xenos) heb ik geschilderd en versierd met rood-met-witte-stippen-papier, pompom-lint en roosjes.
ik
- Op een cd-tje wordt
een uitgeprinte foto van het gezicht van de kinderen geplakt met
pritt-stift.
- Spiegel: Plakfiguurtjes rond een cd-tje.
- Bij "Spiegeltje spiegeltje" zijn de randen versierd
met plakfiguren en in het witte deel hebben de kinderen zichzelf
getekend.
- Versierd spiegeltje en zelfportret "Dit ben ik".
- Mijn familie en ik: Om de tekening wordt een lijst gestempeld
met vingerverf.
- Stevig aluminium (bijvoorbeeld reliëffolie) vormt de basis van dit spiegeltje van klei.
- Houtskooltekening met daaromheen een schilderijlijstje.
maan
- We lezen het prentenboek "Papa,
pak je de maan voor mij" van Eric Carle. Schilder een tekenpapier blauw. Plak een trap van
smalle reepjes. Schilder een papier zilver en spat hierop met
witte verf. Knip de maan uit. Plak trap, maan, foto en sterren op het blauwe papier.
- Teken de maan en sterren met zilverkleurig oliepastelkrijt. De
leerkracht gaat hier met blauwe ecoline over heen.
(Dankjewel voor het leuke idee, juf Ellis!)
- Kijkdoos: Zo zie je de aarde,
als je op de maan staat. Prik een cirkel achterin een lange, smalle
schoenendoos en plak daar een plaatje van de aarde achter. Prik
nog wat extra gaatjes; dat zijn de sterren.
- Astronauten gemaakt van een closetrolletje. Het hoofdje is een
prop met crèpepapier erom en een plakbandje om de nek.
Daar wordt voorzichtig een wasbolletje (Robijn) overheen geschoven.
Rolletje een beetje inknippen in de nek, dan kan het wasbolletje
er stevig omheen geklemd worden.
- Een keukenrol krijgt een punt en staart van stevig wit papier.
Schilderen en bestrooien met gouden glitters.
- Het zwarte papier
is gespat met witte verf. De maan is gesponsd met licht oranje
verf. Achter de raket zitten met een plakbandje cadeaulintjes
geplakt.
- Thuis eten we een Raketboterham. Hij vliegt naar de maan!
- De
raket komt uit Het Grote Vouwboek - deel 6 van Thea van Mierlo.
- Zet met lijm cirkels op tekenpapier. Laat drogen. Schilder een zilveren, ronde maan. De lijm zorgt voor een mooi reliëf, wat het idee van kraters geeft. Knip uit. Versier zwart papier met maan en glittersterretjes.
- De maan is geprikt uit een bordje.
roos
-
- Roosjes. Knip een
cirkeltje uit rood papier. Knip hier een spiraal van. Begin de
strook papier op te rollen vanuit het midden. Plak een stukje
dubbelzijdig tape onder het roosje en plak dit op een (ansicht-)kaart.
- Roosje op een satehprikker van papier of van knutselfoam. Bovenop het satehprikkertje is een glanzende rode kraal geprikt. Gebruik hiervoor dit instructiefimpje.
- Rozen opgevuld met
snippers gekleurd papier en rozen gevuld met stukjes vilt.
- Stempel een roos met een stronk bleekselderie.
- Rol voor een roosje een half rood A4-tje een beetje schuin op. Knijp het rolletje
in het midden bij elkaar. Plakband er om. Maak een frietzakje
van een vierkant groen vouwblaadje. Drie rozen aan elkaar plakken
met plakband en met half taartkleedje in het groene zakje schuiven.
- Rol een smalle strook crèpepapier op. Wikkel hier groen chenilledraad om.
- Roos van knutselmaïs
- We
bekijken een echte roos. Hoe zitten de bloemblaadjes vast. Met
kleurplotlood tekenen de kinderen een roos.
- We knippen kleine ronde vouwblaadjes doormidden en plakken ze
over elkaar, zodat er een roos ontstaat.
- De handen van de kinderen worden gekopieerd. Schilder de stelen
van een bosje rozen aan de onder- en bovenkant van de hand. Zo
lijkt het of je ze echt vast hebt.
vis
- Gebruik voor deze opdracht verfpapier. Schilder met lichtblauwe waterverf een mooie achtergrond. Donkerblauwe golven, lichtgroene waterplanten en rode visjes. Geef de visjes een zwarte contourlijn.
- Schilder een blad tekenpapier donkerblauw en stempel met een closetrolletje witte bubbels. Vouw van een iets kleiner formaat oranje papier een goudvis. Versier de vis en plak hem op het blauwe papier.
- Doe en laagje zand en een paar schelpjes in de pot. Schilder golfjes op een jampot. Teken een visje op stevig tekenpapier, kleur en knip uit. Maak met naald en draad een draadje aan de vis en plak dit met duct-tape in het dekseltje. Om het dekseltje komt een lichtblauw stukje crèpepapier en een raffiastrikje.
- Schilder het golfje
van de r (meteen een leuke schrijfoefening!) afwisselend met donkerblauw
en lichtblauw. Teken vissen met kleurpotlood. Plak waterplantjes
van groen vloeipapier. Doe een stipje lijm op de onder- en bovenkant
van de plantjes. laat de vissen voor- en achterlangs de plantjes
zwemmen.
- Van een mandarijntje, druif, blauwe bessen en Honey Loops (ontbijtgranen)
maken we een goudvis.
- Vis gemaakt van een Spa-fles. Knip de bovenkant af, knip een
staart, verf de binnenkant, staart vastnieten, wiebeloogje plakken.
- Vouw een papier dubbel. Teken een halve vis in de lengte. (Gebruik hiervoor
eventueel een mal.) Knip uit. Maak schuine knipjes in buik van
de de dubbelgevouwen vis. Vouw open en klap de driehoekjes die
dan ontstaan naar voren. Plak vliegerpapier. Versier met plakfiguurtjes.
- Teken met oliepastelkrijt een vis op structuurbehang.
- Vissen van wasco en ecoline.
- Visje van Thea van Mierlo.
- Mooiste vis van de zee (vouwvoorbeeld
van Thea van Mierlo) met zilverfolie en vis in schrijfletters
rondom.
- Viskleurplaat met glitterstickers, zoals bij de mooiste vis van
de zee.
- Mozaiekvisje.
- Eenvoudig visje van vouwblaadjes en plakfiguurtjes.
- Goudvissen. Eerst tekenen met potlood, dan de lijnen overtrekken
met zwarte viltstift. Schilderen met oranje en een beetje goudkleurige
verf. De juf heeft de vinnen van de vissen glitters gegeven. De
bubbels zijn gestempeld met een dop van een dikke stift.
- Koikarpers van gekleurd potlood, waterverf en oliepastelkrijt.
Teken de basis met kleurpoltood. Begin de koikarper met een C
als hoofd, daarna een gebogen lijn voor het lijf. Teken een grote
vis in z'n geheel en een gedeelte van de tweede vis. Laat grof
zeezout op de natte blauwe waterverf vallen. Teken, wanneer de
waterverf droog is, met oliepastelkrijt details op de koikarpers.
- Van een kapstokje (van de stomerij) en een eierdoos maken we
een viskom. Juf snijdt de verschillende onderdelen uit, kinderen
plakken de visjes in elkaar. Schilder de visjes en de bubbels.
Rijg visjes en bubbels aan een draadje garen. Knoop het draadje
aan de viskom.
- We maken een handafdruk voor de vis, met vingertop maken we de
mond. Dan voorzichtig de zee met blauwe ecoline schilderen. Als
dit droog is, (wiebel-)oogje en bubbels (pailletten) plakken.
Daarna zeebodem en waterplanten schilderen.
- Visjes in de zee. Teken een achtergrond van wasco en witte verf
en maak hier een kleurenkopie van voor de kinderen. De kinderen
tekenen met wasco visjes op tekenpapier. Daar komt een laagje
blauwe ecoline overheen. Visjes uitknippen en in het water plakken.
(Dankjewel, juf Ellis & juf Tamara)
- Zeepaardje van kleurpotlood en waterverf. Blaas stekels m.b.v.
een rietje.
- Schilder eerst de lichtblauwe (bijna witte) cirkel en daar omheen
steeds een rand in een tint donkerder. Meng de verf rechstreeks
op een krant. Ze heb je geen verfbakjes en water nodig. Snel en
geen geklieder!
Probeer daarna om verschillende soorten vissen op papier te tekenen.
Schilder dan pas de vissen met zwarte verf. Gebruik de ronde vormen.
Laat de vissen "om de cirkels zwemmen". Begin onderaan
met een grote vis en schilder kleinere visjes naarmate je bij
de lichtere kleuren blauw komt. Zo lijkt het alsof de vissen naar
het oppervlak zwemmen.
sok
- Weven met stroken en versieren met stift.
- Knip een sok uit structuurbehang en kleur de sok met wasco.
- We maken schrijfpatronen op een kleurplaat en stempelen het woord
sok.
- De kinderen borduren patronen op een uitgeknipte sok (borduurkaart).
pen
- Kopieer een balpen en laat (m.b.v. stiften)
de prachtigste kleuren uit de punt komen.
- Borduur voor deze pen-etui twee stukjes borduurkarton op elkaar en versier met een mooi vilten plakfiguurtje of een glitter-plakletter.
- Beplak een keukenrol met gekleurd papier, versier met stroken,
kroontje in de pen plakken.
- Thuis eten we een pen- (of eigenlijk: potlood-) boterham met
jam, aardbeienveter en taartversiering.
- We bekijken verschillende soorten pennen; een balpen, vulpen
en kroontjespen. We praten over de school van vroeger. Daarna
mogen de kinderen aan de slag met een kroontjespen en Oostindische
inkt.
- Pennenbakje: Maak de onderkant van een closetrolletje met karton dicht. Beplak het rolletje met ijsstokjes. Schilder of stift de ijsstokjes in vrolijke kleuren.
aan
- Kleurplaat
van lantaarn uitknippen
en versieren met gele stroken.
- We vieren de bruiloft van Zoem en Zara. Het is aan!
(Zie foto's - De Klas)
- Prik een rondje uit en teken de wandkaart
"aan" na met kleurpotlood. Plak geel vliegerpapier achter
het rondje. De lamp is aan!
Letterdoos
Van 16 vierkantjes vouwen we twee doosjes. In het doosje doen
we alle letters die in Kern 1 zijn aangeboden. Op het doosje doen
we een etiketje met een plaatje van Zoem de Bij en het woord
"letterdoos". De kinderen kunnen laten zien welke letters
geleerd zijn en papa en mama weten waarmee geoefend kan worden.
Bruiloft van Zoem en Zara de Bij
Juf Daisy maakt deze prachtige taart voor de bruiloft van Zoem
en Zara.
|
Knutsels en
tekeningen bij Kern 2
teen
- Beschilder een omtrek
van je voet en plak hier een muizentrap-been op.
- Teenslippers van strijkkralen. Maak een ovale vorm van strijkkralen
en strijk deze. Rijg een draad vooraan van onder naar boven door
de slipper. Doet dit zo, dat er twee draden door de slipper steken.
Rijg een rijtje kralen aan de linkerkant op de ene draad. Steek
de draad door de slipper, zodat hij aan de onderkant komt te hangen.
Doe hetzelfde aan de rechterkant. Knoop de twee draden onder de
slipper vast.
een
- Wie wint de eerste prijs? Ik ben nummer één! (Dankjewel
voor de foto, juf Ineke en juf Bonny!)
neus
- Wie heeft de beroemdste neus van allemaal? Pinokkio natuurlijk.
Ik lees het verhaal voor en we kijken een stukje film, waarin
te zien is hoe de neus van Pinokkio steeds langer wordt. Daarna
tekenen we Pinokkio en kleuren met wasco. Tenslotte prikken we
een lijntje waar het ijslolliestokje door geschoven wordt. Aan
de achterkant zet ik twee strepen lijm evenwijdig aan het ijslolliestokje
(en langs de randen van de tekening natuurlijk) en plak dan de
tekening op. Zo kan de neus steeds van lengte veranderen!
- Kleur een kleurplaat
van Pinokkio en knip deze uit. Kopieer de neus extra en verleng
deze. Prik of knip een inkeping waar de neus moet komen. De neus
kan in- en uitgeschoven worden.
- "Wij hebben er een neusje voor". We maken foto's met een gekke carnavalsbril. Om de foto komt een patroon met plakfiguren.
buik
- Van de letter "b"
maken we een mannetje met een trommel.
oog
- "Ik
heb een oogje op jou!" We maken foto's met een maffe carnavalsbril
op. Dat ziet er gek uit. Om de foto plakken we een patroon met
plakfiguren.
- Kijk goed naar je oog in de spiegel. Kleur de iris in de zelfde
kleur als jouw oog. Plak ooglid en wimpers op.
- Knip en prik de bril uit stevig knutselkarton en versier deze
met plakfiguurtjes.
- Dit oog van strijkkralen is op een vierkante basis gemaakt.
- "Wij houden een oogje in 't zeil!" De smiley van strijkkralen is gemaakt op een vierkante basis.
- Teken een oog en wimpers (op half A4) met zwarte stift. Teken
met kleurpotlood een dagdroom in het oog.
been
"Met de benenwagen!" Op een stukje karton wordt het bovenlijf en een stukje bovenbeen getekend. Op de cirkel worden minstens zes benen getekend. Maak de twee delen met een splitpen vast.
Mijn Lijf
We tekenen onszelf in de contouren van een lijf. Daarbij plakken we de geleerde woorden.
Menselijk lichaam
We bekijken ook de binnenkant
van ons lijf. Dit "menselijk lichaam" is te koop bij
bijvoorbeeld de Hema. Dan gaan we tekenen. We tekenen onszelf
en daarin kunnen we hersens, hart, longen, maag en darmen zien.
Dokter en verpleegster / Verpleger
Uit "Het grote Vouwboek - deel 5", van Thea van Mierlo.
Ambulance
-Vouw 16 vierkantjes. Van het stuk wat je rechtsboven bij het
voorste raam wegknipt, maak je de neus van de ambulance.
-Vouw 16 vierkantjes. Knip een vierkantje weg en versier met plakfiggurtjes
en gekleurd papier.
Strijkralen
De kinderen van onze groep zjn dol op het werken met strijkkralen.
De Kralenplank-patronen die Juf
Janneke en Kleutergroep
op hun site hebben staan gebruiken wij voor de strijkkralen.
Dokterskoffertje
Wat voor instrumenten gebruikt een dokter? We knippen een stethoscoop,
thermometer, spatel, hamertje voor de knie, mitella, verband en
pleisters uit en doen deze in het koffertje.
Geraamte-puzzel
We kijken niet alleen naar onze botten op rontgenfoto's; we maken
er ook een puzzel
van. "Kijk eens juf, zo zitten mijn botten aan elkaar!"
Skelet
Eén van de kinderen neemt een model van een skelet mee
naar school. We bekijken de verschillende botten en benoemen verschillende
delen van het geraamte, zoals de schedel, sleutelbeen, ribben,
bekken, ruggengraat.
Daarna tekenen we een geraamte met witte wasco.
Röntgenfoto
We bekijken röntgenfoto's waarop verschillende lichaamsdelen
te zien zijn; een hand, een voet, een gebit, schedel, ribben.
Deze afbeeldingen zijn via Google snel gevonden. We trekken een
hand om met wit potlood en plakken botten (wattenstaafjes) op.
Op het bord staat "röntgenfoto van...". Dit schrijven
de kinderen na.
De binnenkant
We bekijken verschillende boeken uit de bibliotheek over "mijn
lichaam". Waar dienen de verschillende organen voor en waar
zitten ze in eigenlijk in je lijf? We plakken aders, botjes, darmen,
nieren, maag, hart, longen en hersens in het lichaam.
Gezondheid!
We tekenen onszelf met tekenpotlood. Een groot hoofd, nek, schouders,
lijf. We letten goed op waar we de ogen, neus, mond, oren tekenen.
De potloodlijnen trekken we over met zwarte viltstift. Daarna
kleuren we alles met wasco. Tenslotte trekken we onze handen om
en knippen deze uit. Opplakken met een tissue er achter. Hatsjoe!
|
Knutsels en
tekeningen bij Kern 3
doos
- Maak een doosje "van 16 vierkantjes".
Plak de eekhoorn aan de voorkant en de staart aan de achterkant.
Vul het doosje met eikeltjes, kastanjes e.d. Niet een mooi herfstblad
tussen de pootjes.
- We maken zelf een wensdoos n.a.v. het ankerverhaal van kern 3.
M.b.v. "16 vierkantjes" maken we twee doosjes. Deze
worden versierd met plakfiguurtjes.
- Op een doosje van "16 vierkantjes" wordt een weefwerkje geplakt.
poes
- Poes van strijkkralen. Ook leuk voor
de kralenplank.
- Snoezepoezen van closetrolletjes. Schilder een rolletje en tekenpapier
in dezelfde kleur. Knip kop en staart uit het papier.
- Begin de tekening met een grote ronde buik, dan de kop met oortjes
en snuit, staart en eindig na het inkleuren met de pootjes in
een afwijkende kleur.
- De gevouwen poes is van Thea van Mierlo. Het grote vouwboek -
deel 2.
- Een poes op een muurtje. Op het muurtje stempelen de kinderen
het woord "poes".
- Met zwart en paars schilderen de kinderen een donkere nacht.
M.b.v. een vork maken ze de strepen in de lucht. De poes van zwart
papier krijgt "knopen-ogen" en snorharen met een zilveren
stift. Maan en sterren zijn gemaakt van zilver-papier.
- Schilder een lege fles wasmiddel met daarop het wasbolletje (Robijn)
zwart. Versier met strikje, kattenbelletje, ogen, oren, neus en
snorharen.
- Knip lijf, kop en oren uit krantenpapier. Versier verder m.b.v. tekenpapier en wasco.
koek
- Op een kleurplaat van een hele lekkere
"koek" plakken we de foto van de kinderen. Een verjaardagstaartje!
- Smeer een dun laagje boter op een biscuitje en maak met aardbeienveter
het woord "koek". Dat gaat erin als... koek!
ijs
- Kleine bakjes gevuld met pompoms.
Versier met kraaltjes. Rol een vierkantje met gekleurde rand op tot een
rietje.
- Plak ijshoorntjes van bruin papier. Plak hier twee pompoms in en versier met kleine kraaltjes.
- Niet een closetrolletje boven- en onderaan in het midden op elkaar.
Schilder de waterijsjes in vrolijke kleuren. Plak 2 ijslolliestokjes
in het rolletje.
- IJsje van strijkkralen gemaakt op een ster-vorm. Ook leuk voor
de kralenplank.
- IJsjes van Thea (Uiteraard!). Het grote vouwboek - deel 2.
- Teken een superijsco met watervaste stift. Kleur deze in met
waterverf.
- Spuit scheerschuim op een kunststof dienblad (of iets anders
met een opstaand randje). Meng met een satehprikker wat druppels
ecoline door het scheerschuim. Leg het papier op het scheerschuim
en maak een afdruk. Veeg het scheerschuim van het papier met een
trekker, waar je de ramen mee zeemt. Laat drogen. Teken met stift
en liniaal lijnen op het ijshoorntje. Plak ijs, hoorntje en kers
bijvoorbeeld op stippenpapier (Hema).
- Nog meer ijsjes van Thea van Mierlo - Het grote vouwboek - deel
2
- IJscoupe; Glas groot en klein vouwblaadje schuin vouwen en vullen
met allerlei lekkers.
- Papier maché-ijsco: Maak een basisvorm van karton, proppen kranten en schilderstape. Bekleed met papier maché. Schilder. Bestrooi het ijsje met glitters.
zeep
- We doen ecoline en een beetje afwasmiddel in een bekertje. Blaas bellen met een rietje. Zorg dat er een grote bel boven de beker uitsteekt. Maak voorzichtig een afdruk door het papier op de beker te leggen.
In de winkel
Tijdens Kern 3 staat de winkel centraal. In de gang hebben we
een grote themahoek ingericht, De supermarkt leent ons schorten
en een boodschappenmandje. De kinderen nemen lege doosjes rijst,
waspoeder, koek mee. Daarmee vullen we de kasten. De kinderen
schrijven boodschappenlijstjes. Het winkelpersoneel stempelt wat
er vandaag in de aanbieding is. De klanten betalen met hun portemonnee
en plastic geld bij de kassa, waar ze een kassabonnetje krijgen
waarop het te betalen bedrag is genoteerd. Op het schoolbord worden
de aanbiedingen geschreven. Met het winkelwagentje worden de vakken
weer gevuld.
appelMOES
We leren de woorden koek en poes. En bij het thema winkel oefenen
we ook het woord moes. Iedereen heeft een appel en een leeg potje
meegenomen. Eerst het woord stempelen, dan schillen en stukjes
snijden. De juf kookt de appels tot MOES. 's Middags na de lunch
is de moes afgekoeld en vullen we de potjes. Hmmm!
Marktkraampjes
M.b.v. 16 vierkantjes vouwen we de onderkant van een marktkraampje.
Van hele kleine vouwblaadjes maken we fruitkistjes en deze worden
gevuld met groente en fruit van propjes crêpepapier.
|
Knutsels en
tekeningen bij Kern 4
huis
- Storm in de stad. Plak huizen m.b.v. vierkanten en driehoeken.
- Doosjes
worden beplakt met gekleurd papier, steentjes- en dakpannenpapier.
Het dorpje wordt aangekleed met bomen, weg en auto's.
- In de "Nummerstraat" zijn twee soorten huizen; met
even en met oneven huisnummers.
- Bij het gevouwen huisje worden getekende sint en pieten geplakt.
- Spookhuis met oliepastelkrijt en ecoline. Teken eerst alleen de contouren van het huis en kleur de ramen geel. Kleur dan pas het huis zwart. Schilder daarna een lucht met ecoline.
bos
- Schilder de lucht van links naar rechts
blauw, tamponeer het gras. Laat drogen. Knip bomen uit en plak
op. Stempel bladeren m.b.v. bubbeltjesplastic. Doe rode, gele
en oranje verf op een glasplaatje en gebruik een block-print-roller
om de verf te verdelen. Druk het bubbeltjesplastic in de verf
en maak daarna een afdruk op de bomen.
- Ieder groepje vouwt een bos.
In de bomen hangen appels of eikeltjes.
|
Knutsels en
tekeningen bij Kern 5
reus
- Kleurplaat van Langnek
uitknippen, hoofd op ijslolliestokje plakken, gleufje in nek prikken,
nek doorheen steken.
- Kleurplaat, krentenbol en soepstengel.
riem
Beplak een Pringles-doos met drie brede repen gekleurd papier.
Knip in en vouw een kraagje. Plak riem, haren en baard en teken
een reuzeleuk gezicht.
vuur
- Maak rolletjes van brede stroken bruin
papier en plak de rolletjes vast. Knip er houtblokken van en plak
ze op het zwarte papier. Scheur vlammen van rood en oranje vloeipapier.
- Schilder vlammen met rode en gele ecoline. Teken de brandweer en rookwolken met stift.
kasteel
- Teken een kasteel op een borduurkaart, Borduur de lijnen met katoen.
- Leg een theelepeltje oploskoffie op een schoteltje. Los de korrels beetje bij beetje op in wat water en schilder het kasteel. Hoe meer koffie, hoe donkerder de lijnen.
Sprookjes - Kleinduimpje
Kern 5 staat in het teken van sprookjes. We hebben een thematafel
Sprookjes in de klas en lezen veel sprookjes voor. Ik heb een
paar Zevenmijlslaarzen getekend en gekopieerd op tekenpapier.
De kinderen tekenen Kleinduimpje met oliepastelkrijt. Daarna krijgen
de zevenmijlslaarzen een kleurtje met verf. Wanneer de verf droog
is, schilderen zij er een mooie achtergrond bij met waterverf.
Sprookjesfiguren
We
bespreken verschillende sprookjesfiguren. In welke sprookjes komt
een reus voor, kabouters, prinsen en prinsessen, een heks?
We nieten twee donkerblauwe stevige vierkante vouwblaadjes met
twee nietjes op elkaar. We tekenen er een cirkel op, die de kinderen
uitprikken. Tussen de vouwblaadjes wordt geel vloeipapier geplakt.
Op het vloeipapier komt een (met potlood getekende en uitgeknipte)
heks en vleermuizen van zwart papier.
Sprookjes - Vrouw Holle
Teken een dorpje met een kerk, verschillende huizen, ramen en
deuren. Kleur dit in met wasco. Teken het raam van het huisje
en Vrouw Holle. Stip witte verf met je vingers over het dorpje.
Maak een dekbed van wat watten en een stukje laken.
Woordweb
We bedenken allemaal een woord wat met het thema sprookjes te
maken heeft. Weet iedereen wat de woorden betekenen? We maken
zinnen met de woordjes. Daarna proberen we van de losse zinnen
een kort verhaaltje te maken.
|
Knutsels en
tekeningen bij Kern 6
uil
-Teken een
uil in stapjes .
-Uil van Thea van Mierlo - Het grote Vouwboek - deel 4
-Uiltjes van brooddeeg. Maak veertjes met behulp van een satehprikker
of mesje. Maak zelf bruine glitter-verf door rode, groene verf
en glittertjes te mengen.
-Uil van rond vouwblaadje, reep, plakfiguren en driehoekjes gekleurd
papier.
-Uiltje van klei. Veren en ogen zijn
"gestempeld" met een dop van een stift en een satehprikker.
-Vouw twee maal 16 vierkantjes voor
hoofd en lijf. Ook ogen van 16 vierkantjes. Niet vast op keukenrol.
pauw
-Teken het lijf van een pauw en maak
de staart van vliegertjes.
-Gevouwen pauw van Thea van Mierlo - Het Grote Vouwboek - deel
4
-Pauw van ecoline. Beschilder tekenpapier met ecoline. Een vel
blauw, een halfje groen en een halfje geel. Knip hier vleugels
uit en plak de rondjes op de vleugels. Knip een lijf uit zwart
papier en gebruik verder de restjes beschilderd papier voor ogen,
snavel, pootjes.
-Pauw van geschilderde kurk en wasknijpers. Versier de vleugels
met paarse en blauwe glitterlijm. Teken met stif ogen en snavel.
-Buig 3 stroken van verschillende lengtes en niet ze onderaan
bij elkaar. Maak op deze manier 5 veren. Niet de veren allemaal
aan elkaar en plak het lijfje op de vleugels.
-We tekenen samen stap voor stap. Teken
het lijf van de pauw, daarna de nek en de kop met snavel, oog
en pluimpjes op het hoofd. We bekijken hoe de veren zijn opgebouwd.
Teken de veren en kleur de pauw met kleurpotlood, stift of oliepastelkrijt.
-Om de afdruk van onze hand tekenen
we veertjes, snavel en poten met kleurpotlood; voor de veren paars,
blauw, groen en geel. Bovenaan de veren stempelen we nog een zwart
en daarop een wit rondje met onze pink.
ei
-Vouw een ei en eierdopje m.b.v. 16
vierkantjes. Knip een reepje van het vouwblaadje af, vouw de hoekjes
om voor het eitje.
Vogelhuisje
De kinderen bekijken
een filmpje van de vogelbescherming over verschillende soorten
tuinvogels. Ook de jaarlijkse tuinvogeltelling wordt onder de
aandacht gebracht. Welke vogels zie je regelmatig in de tuin?
Die worden bij het vogelhuisje getekend.
Alle vogels vliegen...
Van closetrolletjes, ovale vouwblaadjes, repen en plakfiguurtjes
maken de kinderen vogeltjes.
Letterfeest
Ter afsluiting van de eerste
6 kernen bakken we letterkoekjes. Versieren met glazuur, bijvoorbeeld
van het merk Wilton of met Oetker Taartversiering-Stiften.
Veertjes
We bekijken verschillende witte donsveertjes. Onderaan zijn de
veertjes een beetje pluizig. We tekenen de veertjes met bordkrijt
na op zwart papier. Onderaan vegen we de de veertjes uit, zodat
een wazig effect ontstaat.
Geluksvogels
We tekenen het lijf en de kop van een vogel op een dubbelgevouwen
stuk gekleurd papier. Dit knippen we uit. Eén deel plakken
we met stevige tape vast aan het latje. We maken een staart van
stroken crèpepapier en cadeaulint. Het tweede lijfje wordt
nu vastgeplakt over het eerste lijfje. Het latje en de staart
zitten nu tussen de lijfjes. Dan knippen we vleugels uit. Deze
worden over de bovenkant van het lijfje gevouwen en vastgeniet.
We versieren verder met veren en wiebeloogjes. De geluksvogels
lijken wel te dansen in de wind.
Woordweb
Onze school staat in een wijk waar veel straatnamen vernoemd zijn
naar vogels. Wanneer we dieren gaan verzamelen die uit een ei
komen, worden er dan ook heel veel mooie vogelnamen genoemd. We
maken zinnen waar de dieren in voorkomen. We bekijken plaatjes
van de vogels en tekenen ze na.
Vogels op het bord
Het bord krijgt tijdens deze kern natuurlijk een mooie vogel-tekening.
|
Knutsels en
tekeningen bij Kern 7
Bordtekening
Piraten staan centraal in kern
7. Daar hoort natuurlijk een bordtekening bij. De linker bordtekening is nagetekend
van deze kleurplaat.
-Piratenbanaantjes zijn snel gemaakt met een servet.
-We vullen een schoenendoos-schatkist
met zelfgemaakte gouden munten en gouden kralen.
-We kleden een piraat aan.
-Vouwen een boot.
-We nieten brede stroken bruin papier om een melkpak en kleden
de boot aan met zeilen, masten, kraaiennest en piraten.
-De kinderen nemen spulletjes mee voor het piratenmuseum. Bij
alle voorwerpen staan woordkaartjes. Die kunnen we goed gebruiken,
wanneer we zelf een piratenverhaal schrijven op piratenpapier.
-Closetroletje wordt piraatje met hoed, zwaard en ooglap.
-Pollepel en ijslolliestokje worden door de juf aan elkaar gebonden.
De kinderen kleden de lepel aan als piraat. Om een klein vilten
ooglapje te krijgen, gebruiken de kinderen de perforator.
-Groepswerk "Waar ligt de schat?" op groot vel karton
(50x70cm).
-Boduur de zee in verschillende tinten groen en blauw.
Piraat Ikke
Kleed een zelfportret aan als piraat. Gebruik gekleurd papier
voor de piratenhoed en de ooglap.
Gevaarlijke piraten
Met wasco tekenen we banen op
tekenpapier. Op een tweede vel tekenen we een gevaarlijke piraat.
Die knippen we uit en plakken we op het "strepen-behang".
Piratenschip
Drie vellen tekenpapier worden geschilderd. Eentje bruin, waarop
we met (aangelengde) zwarte verf spatten. Eentje voor de helft
zwart en de andere helft rood/geel/oranje. Het derde tekenpapier
moet heel snel
geschilderd worden. Opzetten met blauw, daarna een paar banen
zwart en wit. Ga hier snel met een kam overheen en maak met de
kam een golfpatroon in de verf. Wanneer de verf droog is, knippen
we boten met een mast, roer, patrijspoorten, kraaiennest, kanon,
kanonskogels, vlammen uit de geverfde vellen. Van zwart papier
maken we zeilen. Met witte wasco kan een doodskop op de vlag getekend
worden.
Woeste Willem
Uiteraard wordt Woeste Willem (voor-)gelezen bij het thema Piraten.
Bij het onderdeel "Kinderboeken"
op deze website is te lezen hoe je snel een vlot kunt maken.
Zelfportret van een Piraat
Maak een foto van de kinderen tegen een egale achtergrond. Versier
de foto met kleurpotlood, een gekleurde papegaai en een hoofddoek
van inpakpapier.
Schip Ahoy!
Schilder twee vellen tekenpapier blauw. Teken met een vork golven
in de natte blauwe verf. Eén blauw geschilderd papier wordt
de zee, het andere wordt in repen geknipt om golven van te plakken.
We vouwen samen bootjes vanbruin knutselpapier. Op tekenpapier
of zwart papier worden piraten, ankers, een piratenvlag, patrijspoorten,
papegaaien, een haai, een schat, de kapitein e.d. met stift getekend.
Knip uit en plak in de boot.
Schatkaarten
De voorbereiding van deze opdracht wordt gedaan door de juf. Leg
tekenpapier een uurtje in een teil met daarin koude koffie en
theezakjes. Laat het verkleurde papier goed drogen en brand dan
voorzichtig de randjes. Het papier lijkt zo heel erg oud.
Teken een eiland met een route naar de schat.
Piraten-lunch
Een heerlijke boterham met pindakaas, reepje appel, druiven, banaan,
rozijnen en een dropveter.
|
Knutsels en
tekeningen bij Kern 8
Optreden in het theater
Van gekleurd papier, crèpepapier en goudlint maken we het
theater. Op een stukje zilverpapier plakken we boven in het theater
drie spots (plakfiguurtjes). Door bordkrijt voorzichtig op het
papier te vegen krijg je verlichting in het theater. Bovenaan
plakken we een rand over de spots en de gordijnen. Hierop komt
de naam van de school: het Hofstee-Theater.
Circustent
Op internet vind ik een fantastische link naar een bouwplaat
van een circus. We versieren de tent van binnen en buiten
met zilveren sterren. Wat een boel artiesten!
Neem een kijkje in ons circus!
Circusvoorstelling
In de piste wordt een tekening gemaakt van circusartiesten. In
dit geval; twee jongleurs.
Op het podium
Schilder jezelf op het podium. We zien de gordijnen van het theater
en de zaal met stoelen.
Voorstelling
Voor deze groepsopdracht tekent iedereen iemand uit het ankerverhaal
van Kern 8, waarin de koning de mensen uit het land voor hem laat
optreden.
Wall of Fame
Kern 8 gaat over theater.
We maken een "Wall of Fame". De kinderen stempelen hun
hand, plakken hier een ster overheen met hun naam en natuurlijk
veel glitters.
Zwieren aan de trapeze
We rijgen een (papieren) rietje aan een touwtje. Dit wordt de
trapeze. We kijken naar afbeeldingen van trapeze-artiesten en
zien wat voor kleding ze dragen. De strakkek kleding mag niet
in de weg zitten tijdens het zwieren en zwaaien. De kleding is
versierd met glitters. De acrobaten worden aan de trapezes geplakt.
Tijdens de gymles zwaaien we zelf in de ringen. Dan voel je jezelf
toch een echte acrobaat?!
|
Knutsels en
tekeningen bij Kern 9
Professor Proefje
Kern 9 van VLL heeft als thema: "Hé, hoe kan dat?"
Op internet zijn verschillende websites te vinden met techniekopdrachten
en proefjes voor het basisonderwijs. Mijn favoriet is proefjes.nl.
Hier vinden we leuke experimenten om in de klas te doen. Regelmatig
komt Professor Proefje langs. Juf doet op de gang snel een witte
schort aan, laboratorium-bril op en gekke staart bovenop m'n hoofd.
Nog een gek accent en de metamorfose is klaar. De kinderen genieten.
Wat zou er nu weer gebeuren!
Woordenschat Bloemen
We combineren techniek en lentebloemen. Op het whitebord in de
kring hang ik per thema woordenschatkaartjes op. Ik ben een fan
van het boek "Met woorden in de weer". Volgens de methode
van Verhallen; de Viertakt, bied ik bij iedere kern nieuwe woorden
aan. Dit keer dus woordenschat rond bloemen.
Hoe drinken bloemen?
We bedenken hoe bloemen drinken. Een aantal kinderen denkt dat
het water in de stengel blijft, anderen denken dat het naar de
witte kroonblaadjes gaat. We zetten witte tulpen in een vaasje
rode ecoline en een paar tulpen in een vaasje blauwe ecoline.
Ondertussen maken we een wandeling door de wijk op zoek naar lentebloemen.
We kijken of we de bloemen, die we geleerd hebben, ook buiten
kunnen vinden. We kijken of we kelk- en kroonbladeren zien. Waar
zitten de meeldraden en de stamper? Als we na een half uurtje
weer in de klas komen, hebben de bloemen al flink gedronken. De
kleurstof komt zelfs al in de kroonblaadjes. Dat hadden we niet
gedacht. De volgende dag zijn zelfs de bladeren gekleurd.
Op de website van Juf Lisette zijn
in De Klas bij de foto's van VLL-Kern 9 nog meer experimenten
van Professor Proefje te zien!
Tulpen-tekening
We snijden een tulp in de lengte doormidden. We tekenen de onderdelen
van de tulp die we geleerd hebben goed na. De woordjes schrijven
we er natuurlijk bij.
Heilig Boontje
We versieren bekertjes met gekleurd papier. In de bekertjes komt
een vochtig watje en een paar bruine bonen. Iedere ochtend kijken
we wiens boon er als eerste gaat groeien.
Grafiek
We maken een sportgrafiek van onze klas. Aan welke sport doe jij?
Zwemmen en voetbal scoren het hoogst.
Techniek
Uit welke onderdelen bestaat een fiets? We zetten een fiets (met
het stuur naar rechts, anders klopt de tekening straks niet!)
op de instructietafel en tekenen deze zo goed mogelijk na. Dan
plakken we de tekening op het gekleurde Werkblad
Fiets. Verbind de vakjes met het juiste onderdeel; zadel,
stuur, trappers, ...
Technische tekening
We vouwen een vel tekenpapier dubbel. Daartussen leggen we een
stukje katoendraad wat we in de verf hebben gedoopt. Voorrzichtig
trekken we de draad tussen het dubbelgevouwen papier uit. Wat
zouden we voor een figuur op ons papier krijgen?
Wat is zwaarder?
Professor Proefje stelt de klas vragen over vloeistoffen. Wat
is een vaste stof, wat is een vloeistof? Wat is een zware vaste
stof? En wat is een lichte vaste stof? Hoe zit dat eigenlijk bij
vloeistoffen, zou je daar ook zware en lichte vloeistoofen hebben?
We doen een proefje met olijolie, schenkstroop en water. De kinderen
doen voorspellingen over wat de zwaarste vloeistof is en wat er
kan gaan gebeuren tijdens het proefje. Dat je drie lagen op elkaar
zou zien liggen, dat was toch een verrassing!
Proefje over zuurstof
Een kaarsje heeft zuurstof nodig om te kunnen branden. In de lucht
zit zuurstof. Zuurstof neemt ruimte in. Wat gebeurt er wanneer
we een brandend kaarsje in een bord met water zetten en daar een
glas overheen zetten? Blijft de kaars aan? Wanneer al het zuurstof
opgebrand is, gaat het vlammetje uit. Het water in het glas gaat
een beetje omhoog. Dat willen we nog eens zien, Professor Proefje!
|
Knutsels
en tekeningen bij Kern 10
Het broekzakken-museum
N.a.v. het ankerverhaal van kern 10 hebben we in de klas ons eigen
broekzakken-museum hangen. Op ieder zakje wordt de naam van een
kind gespeld. In het zakje mogen de kinderen de schatten stoppen
die in hun jas- of broekzak verstopt zaten.
Woordjes met -eeuw? Leeuw!
We schilderen samen stap voor stap. Van de benodigde kleuren verf
doe ik bij alle kinderen een klein dotje op een krant. Er wordt
rechtstreeks op de krant gemengd. Als de kwast schoongemaakt moet
worden, wrijven we hem schoon aan de rand van de krant. Geen geklieder
met potjes water dus.
We beginnen met de bovenkant van de kop in lichtbruin (wit met
bruin). Daarna twee lijnen naar beneden en dan de onderkaak. Dan
de tanden. Oren en neus. Manen en tenslotte de ogen. De volgende
dag worden de belangrijkste lijnen en de snorharen met een watervaste
stift getekend.
|
Knutsels
en tekeningen bij Kern 11
Elfjes
Kern 11 heeft als thema "Mijn Lievelingsboek". We
besteden veel aandacht aan boekpromotie. Op de gang hebben
we in de themahoek een bibliotheek gemaakt. Je kunt er een
boek lezen in een lekkere bank, maar je kunt er ook een biebpasje
maken. De kinderen oefenen een kort verhaaltje of klein boekje.
De dag daarna oefenen zij nog eens. Dan mogen ze een kleuter
meenemen naar onze bieb. De kinderen kruipen gezellig op de
bank en er wordt enthousiast voorgelezen.
In de klas schrijven de kinderen
een gedichtenbundel vol zgn. elfjes. Op regel 1 schrijf je
één woord. Op regel 2 twee woorden. Op regel
3 drie woorden. Op 4 vier woorden. Op regel 5 weer één
woord. Dat zijn samen 11 woorden; een elfje dus. Na wat klassikale
voorbeeldjes krijgen de kinderen al snel de slag te pakken.
|
Knutsels
en tekeningen bij Kern 12
Op reis
Met Kern 12 van VLL sluiten we het schooljaar af. Het laatste
thema van dit jaar is "Op reis". Een leuk thema om in
de laatste weken voor de zomervakantie mee aan de slag te gaan.
Bij de vlag van Amerika, die in spiegelbeeld gemaakt is. :-),
wordt een indianendorp gebouwd met totempalen, kano's in de rivier
en tipi's.
Tante Fé
In het ankerverhaal wordt tante Fé naar Spanje gebracht.
Olé olé, daar kunnen we wat mee!
Afrikaans dorp
De verschillende werelddelen komen aan bod tijdens het thema "Op
reis". Na Amerika en Europa komt Afrika aan bod. Eerst worden
verschillende foto's van Afrikaanse huizen bekeken en praten de
kinderen over een Afrikaans dorp. Wat zijn de verschillen en overeenkomsten
van deze Afrikaanse huizen met onze Hollandse huizen?
Met klei, stro, jute, satehprikkers en luciferhoutjes wordt een
Afrikaans dorp nagemaakt.
Afrikaanse schone
Deze exotische dames dragen een fruitmand (kleurenkopie) in een
mandje (bootje) op het hoofd.
Kangoeroe's uit Australië
Voor het werelddeel Australië lezen we het boek "Kleine
kangoeroe". We tekenen mama kangoeroe, de buidel en kleine
kangoeroe. Ik heb de buidels met een nietje aan de zijkanten aan
de mama vastgemaakt en wel zo dat de buidel mooi bol komt te staan.
Hier wordt kleine kangoeroe in geplakt. Het 3D-effect is op de
foto niet zo goed te zien, maar was wel een groot succes!
Azië
Op een kimono worden Chines tekens geschilderd. Een vlechtje is
eenvoudig gemaakt van een muizentrapje, maar in groep 3 leren
we natuurlijk ook echt vlechten met zwarte wol. Leg bovenaan in
een streng wol een knoop. Plak de streng wol met plakband vast
op de tafel en dan hebben ze het vlechten zo onder de knie!
Afscheid van Zoem en Zara
Zoem en Zara vliegen de klas uit. Op naar groep 4. We tekenen
de bijtjes nog één keer met oliepastelkrijt.
|
|