|
Aan
de waslijnen hangen t-shirts waar de namen van de kinderen
op staan. De shirts zijn natuurlijk met wasknijpers opgehangen.
Onze klas is.... "Klaar voor een frisse start!"
|
|
Tijdens
de kinderboekenweek over Superhelden maak ik een prikbord
van superjuffie in de gang. Om superjuffie komen nog sterren
te hangen waarop de kinderen schrijven wie hun held is. "Lezen
is super!" |
|
"De
bezige bijtjes van groep 3b" vliegen door de hal van
de school. Zoem de Bij op het prikbord sluit zo goed aan bij
Veilig Leren Lezen.
Op geel papier heb ik met dikke stift bijtjes getekend. Met
een dun stiftje staat op ieder bijtje een naam van een kind
of van de juf. Van taartkleedjes heb ik de vleugels gemaakt.
Met een stift heb ik pootjes en voelsprieten getekend. |
|
"Wij
schrijven samen onze naam in groep 3a" is te lezen op
het prikbord. Voor alle kinderen is er een potlood van origami-papier
(met hun naam erop) gemaakt. De beginletters van de voornamen
van de kinderen zijn op een geel blad met liniëring geschreven.
De potloden worden bij de juiste beginletter geplakt. Het
prikbord sluit leuk aan bij de schrijfmethode, bijvoorbeeld
Pennenstreken. |
|
Juf Ellis en juf Tamara ontvangen
een koninklijke gast op school. In de blauwe wolken is te
lezen: "Koning Winter is weer in het land. Hé,
wat is er aan de hand. Oei...Er komen koude tijden. Heerlijk
schaatsen en sleetje rijden! Brrr...Wat een kou! Kom naar
binnen..Gauw!"
De koning en zijn gevolg staan op een lap blauw tule. Bij
de Winterknutsels
zie je hoe de mannetjes
gemaakt zijn.
|
|
Geef
driehoekige boompjes slingers met glitterlijm of met een zilveren
pen. Plak zilveren sterretjes op de slingers. De kerstbomen
vormen samen een bos en in de lucht worden sneeuwvlokjes geplakt.
Da's nog eens een witte kerst! |
|
Voor
alle kinderen en voor de juffen maak ik boekjes van 2 witte
velletjes en een gekleurd kaftje. Nietje in het midden, naam
op de kaft, gaatje door het boekje. Rupsje Nooitgenoeg is
weer aan het snoepen hoor! "Groep 3 krijgt Nooitgenoeg
van lezen!" |
|
"Wat
is er nu gebeurd? Alle blaadjes zijn verkleurd!"
We gebruiken "filter-staafjes" om een gele papieren
cirkel vol te stempelen met herfstkleuren. Je kunt het blad
natuurlijk ook tamponeren. De kinderen trekken hun hand en
een stukje arm om en dit worden de stam en de takken van de
boom. |
|
Het
thema van de Kinderboekenweek is "Aan tafel!" Bij
eten en snoepen denk je al snel aan koekiemonster. Hij ligt
op 3 dikke boeken waarop met grote letters "kinderboekenweek
is geschreven. Van alle boeken heeft hij al een hapje genomen.
De K vliegt de lucht in als de B op zijn plek valt en er Boekiemonster
komt te staan. |
|
De
knutsel die we in groep 3 bij het woordje maan hebben gemaakt
wordt meteen opgehangen. "Wij willen naar de maan!"
En dat laatste woord kunnen de kinderen nu zelf lezen. |
|
"Wij
hebben zin in groep 3" is te lezen op het prikbord.
Ik heb het prikbord bekleed met blauw papier en roze-witte
ruitjesstof. Van papier heb ik een boterhammetje met kaas,
pakje sap met een rietje, appel, potlood en een schriftje
met daarin de woorden "ik, maan, roos", wat gras
en wat bloemen gemaakt. Dit heb ik eerst op het bord geprikt.
De mieren waren relatief snel gemaakt. Ik heb eerst de lijfjes
geknipt en als je 5 vellen zwart papier op elkaar legt, gaat
dat best vlot. Op de achterkantjes pritt-stift en dan per
mier 4 pootjes en 2 voelsprieten plakken. Op de mieren heb
ik met zilveren metallic-stift (Action) de namen van de kinderen
en van de juffen geschreven.. |
|
Romantiek
in de klas van juf Claudia. De kinderen hebben bloemen gemaakt
van hartjes. De hartjes zijn geknipt uit staaltjes van een
behangboek. "Valentijn, da's pas fijn!" |
|
De
visjes van papier maché hangen met nylondraad aan het
plafond. Over het prikbord -met lichtblauw papier- hangen
stroken doorzichtig plastic. De kinderen hebben de zee verder
aangekleed met zand, waterplanten, schelpen en koraal. Dankjewel,
juf Claudia! |
|
"Ik
hou van Holland!" Het prikbord is bekleed met ruitjesstof.
Daarop hangen tegeltjes waarop in verschillende tinten blauw
is geschilderd. Echte Delftsblauwe tegeltjes van juf Claudia. |
|
De
kinderen knippen huisjes, kerk, flat, boerderijtjes, bomen
e.d. uit en plakken deze in dit winterse landschap. De sterren
(kerstverlichting!) maken er een echt "Winter Wonderland"
van. Nog een cadeautje van juf Claudia. Bedankt hoor! |
|
Als
verrassing voor mijn verjaardag heeft mijn duo-collega juf
Ineke met de klas een Pinguïn-Party-Prikbord met lampjes
erin gemaakt. Een brede opstaande rand wordt op de platte
achterkant van de pinguïn geplakt. In de zijkanten zit
steeds een uitsparing waar de lampjessnoer doorheen loopt.
Door de buikjes van wit vliegerpapier zie je de lampjes schijnen.
"Wij hebben pret op het pinguïn-feest van juf
Lisette!" |
|
Op
de achterkant van kartonnen bordjes hebben we een zwarte kop
en nek geschilderd. De rand daaromheen oranje. Met gekleurd
papier hebben we er daarna deze prachtige "Kattenkoppen"
van gemaakt. |
|
We
hebben "Zinnenverzinzin"! M.b.v. Google heb
ik afbeeldingen van poezieplaatjes gezocht. Die heb ik een
aantal keer afgedrukt. De kinderen schrijven vandaag niet
in hun schrijfschrift, maar in een poeziealbum. Ze krijgen
een blad met verschillende poezieversjes. Zij kiezen een versje
uit en schrijven dat zo mooi mogelijk over. Daar worden natuurlijk
ook poezieplaatjes bij geplakt. In de gang hangt dit grote
album. De poezieplaatjes heb ik vergroot naar A4-formaat.
Je kunt de gedichten van opa en oma lezen. Dan krijg je toch
meteen zin om zinnen te verzinnen?! |
|
Als
je een landschap vanuit de lucht bekijkt, zie je vaak een
mooie vlakverdeling. We hebben het over de boerderij en maken
het land van de boer na. De kinderen nemen verschillende soorten
pasta, rijst, kruiden, koffiebonen, spliterwten, linzen e.d.
mee naar school. Voor de les begint worden de stukjes land
op maat geknipt. Hiervoor is wit en bruin papier gebruikt.
Als al het materiaal is opgeplakt wordt de lappendeken weer
tegen elkaar gelijmd. De traktor en het huis zijn ruimtelijk.
Blij met onze boerderij! |
|
Schilder
de onderkant van een kartonnen bordje rood. Niet een lang
rietje, staafje of stokje aan een tweede bordje vast en niet
dan beide bordjes op elkaar. Plak een foto op de voorkant.
Pak de lollie in met cadeaufolie. Knoop het folie boven en
onder de lollie vast met een stukje cadeaulint. Dan heb je:
"de snoepjes van groep 4". |
|
Van
"steentjes-papier" zijn twee lange straten geknipt.
De kinderen tekenen met tweetallen een carnavalswagen waar
iets grappigs op te zien is, zoals een konijn met een beugeltje,
een aap in een balletjurk of een robot op zwemles. De carnavalswagens
rijden in een lange optacht. Rond de optocht is veel confetti
geplakt. |
|
Van
grijs karton heb ik een 3-dimensionale vuilnisbak gemaakt.
Ook de handgreep van de deksel kun je echt vastpakken. De
kinderen gaan met wasco aan de slag. In de vuilnisbak zit
al het vuurwerk wat met oud en nieuw is afgestoken. Naast
de bak liggen zelfs duizendklappers. Zo gaan we "Opgeruimd
het nieuwe jaar in". |
|
"Als
de kaarsjes branden..." Teken op karton een mal voor
de krans met daarin de kaars. Vouw deze in de lengte en knip
hem dan van boven naar beneden door. De kinderen vouwen gekleurd
papier en leggen de halve mal tegen het midden. Als de mal
wordt overgenomen op het papier, hoeven de kinderen alleen
op de potloodlijnen te knippen. Geen moeilijk gedoe om het
midden er netjes uit te krijgen. Zo krijgen ze vanzelf deze
krans.
Op het vlammetje hebben we goudkleurige glitter geplakt. |
|
Van
een groot vel karton (50x50 cm) vouwen we 16 vierkantjes en
daarvan maken we "De zak van Sinterklaas".
Alle hulppieten tekenen met wasco een stuk speelgoed om in
de zak te doen. |
|
Op 31 oktober kunnen we lekker
griezelen tijdens Halloween. Mummieverhalen gaan er natuurlijk
in als koek! Bij Lesidee-Halloween
staat de beschrijving van deze mummies.
En wat roep je dan? "I want my mummy!"
|
|
Voor
de kinderboekenweek heb ik een 3D-prikbord gemaakt. De bladzijdes
van het boek staan "bol". In het boek staat de tekst
"Kinderboekenweek 2007" en "Boeken vol geheimen".
Het lijkt alsof de bladeren uit het boek worden geblazen.
Want tijdens de kinderboekenweek bladeren we in een leuk
boek. |
|
We proeven
verschillende soorten fruit in de klas. Over de groene vrucht
die ik meeneem is toch enige discussie; is het een peer, een
meloen of toch echt een mango? Ja inderdaad, het is een mango.
De groepjes krijgen de opdracht om allemaal verschillende
soorten fruit te tekenen. Als iemand in het groepje een aardbei
heeft getekend, dan moet de rest van het groepje iets anders
bedenken. Zo krijgen we een fruitschaal vol "Fantastisch
fruit!" |
|
Tijdens
de biologielessen praten we over onze voeding. Wat is gezond,
wat is ongezond. Eet je wel gevarieerd? Van de supermarkt
op het plein heb ik een hele stapel "Bonus-boekjes"
gekregen. Daaruit knippen we alles wat goed voor je is, want
"Groep 4 eet gezond!" |
|
De eerste dag van het nieuwe
schooljaar knippen we ijsjes en hoorntjes, omdat het zo
onwijs leuk is in onze groep 4.
|
|
We werken met de groepen 4 aan
het project "Oma's ladenkastje". Dit is een onderdeel
van het "Grote Project Ik", waaraan alle scholen
en groepen in Etten-Leur meedoen. Iedere jaargroep behandelt
een eigen thema. Wij houden ons bezig met culturele erfenis.
In de klas staat een echt ladenkastje met oude voorwerpen
er in; een lange onderbroek, een fluitje van een cent, een
mal van een schoenmaker. We bespreken verschillende kleding,
schoenen, speelgoed en gebruiksvoorwerpen uit oma's tijd.
Leren hier liedjes over, we doen dramalessen, schrijven,
tekenen, luisteren naar verhalen, gaan naar het Jan Uten
Houtenmuseum en... we kleden ons zoals oma dat vroeger misschien
wel deed. Wat een plezier met die te grote colberts, prachtige
jurken en hoeden met bloemen erop. We zetten de digitale
camera op sepia-stand en knippen erop los! Tenslotte maken
we een fotolijstje met een mozaiekrand van gekleurd papier
in dezelfde tinten.
|
|
Ik ben het boek "Krik"
van Hanna Kraan aan het voorlezen. De kaft heb ik nagemaakt,
door een echte waslijn te spannen. Daar hangen (geschilderde
en dan uitgeknipte) kleren met knijpers aan. Het groen van
de boom is getamponeerd. Melle en Krik zijn van gekleurd
karton, net als de letters. De kinderen vinden het prachtig.
|
|
Alle kinderen hebben twee opdrachten
gemaakt. De eerste opdracht: Vouw m.b.v. 16 vierkantjes
een hart. De vakjes die ontstaan worden uitgeknipt en als
een mozaiek weer opgeplakt. De tweede opdracht: Maak deze
sneeuwman na en versier hem op jouw manier. Daarna hebben
we 6 vellen Engels karton (50x70 cm.) met tape tegen elkaar
geplakt.Hierop zijn alle knutsels om en om geplakt, zodat
deze prachtige "winter-quilt" ontstaat.
|
|
De kinderen krijgen een bruine
boterham. Daar schrijven zij een wens op voor het nieuwe
jaar. Bijvoorbeeld voor hun familie, vrienden of voor de
klas. De kinderen lezen hun wens aan de klas voor. We krijgen
zo hele mooie persoonlijke en originele wensen. "Een
toast op het nieuwe jaar!"
|
|
"Warme wollen winterwantjes"
als adventskalender. De wantjes worden uit een dubbelgevouwen
rood papier geknipt. Aan de kant van de pink zit het papier
nog aan elkaar. Een witte manchet en sneeuwsterretjes (gemaakt
met pons) worden als versiering op de want geplakt. Door
het gaatje komt een stuk zilver cadeaulint. In dit "boekje"
schrijven de kinderen een originele kerstwens. Op het prikbord
hangen 24 wantjes. Iedere dag wordt een wens van de adventskalender
door de maker van het wantje voorgelezen.
|
|
Eenvoudig groepswerk met leuk
resultaat. Eerst maken de groepjes in de klas samen slingers
voor de boom. Daarna wordt door de één een
kerstbal van stevig karton uitgeknipt. De ander knipt de
glanzende kant uit. Zingen maar: "Ooo denneboom..."
|
|
"Wij passen goed bij elkaar"
is te lezen op het prikbord, als de kinderen op de eerste
schooldag de klas binnen komen. Alle namen zijn als in een
scrabble-spel met elkaar verbonden. Natuurlijk staan ook
de namen van de juffen op het bord. Een grote drie-dimensionale
vulpen wijst naar de letters. De namen heb ik in Word getypt
in tabel-vorm met lettergrootte 72.
|
|
In de herfst maken we een maisveld
vol kraaien. Ze pikken nog wat korreltjes mee. Van closetrolletjes,
zwart en oranje papier maken we kraaien. Van vellen stevig
knutselkarton maken we palen voor het weiland. Daaromheen
spannen we zwart draad. Gras en maisplanten staan achter
het hekje. We hebben zoveel kraaien, dat we er zelfs twee
prikborden naast elkaar mee vullen.
|
|
Wat een "Machtig Mooie
Monet"...! Nadat we diverse schilderijen van Monet
hebben bekeken (even Googlen!) en hebben gesproken over
de schildertechniek die hij gebruikt, gaan we aan de slag
met tamponeerkwasten. Op een tekenblad tamponeren we witte
verf, blauwe verf en mengvormen hiervan. Alle papieren samen
vormen de vijver. Met crepepapier maken we waterlelies en
waterplanten die over de brug hangen.
|
|
Twee
middagen hebben de kinderen, een aantal hulpmoeders en ik
zitten zweten om deze prachtige visjes in elkaar te zetten.
De kinderen knippen waterplanten, rotsen en belletjes en scheuren
stukken bodem voor ons onderzee-prikbord. De uitleg van deze
visjes vind je bij Lesidee-Zomer.
|
|
De eerste biologieles van dit
schooljaar gaat over zonnebloemen. Natuurlijk heb ik een
bosje meegenomen. Op de kinderboerderij in Breda stonden
hele grote uitgebloeide zonnebloemen. Daarin kon je de zonnepitten
al goed zien zitten. Uiteraard kreeg ik een pracht exemplaar
mee om op school te laten zien. Na de biologieles schakelden
we moeiteloos over op de zonnebloemen van Van Gogh.
Iedereen tekende met wasco een mooie zonnebloem. En alle
bloemen bij elkaar geven al snel een zonnig prikbord.
|
|
Voor de zomervakantie komen
de kinderen van onze nieuwe groep 5 een kijkje nemen in
de klas en kennismaken met de juffen. Die middag maken de
kinderen een zelfportret en knippen dit uit. In de vakantie
heb ik alle "Knappe koppen van groep 5a"
op het prikbord gehangen. Een leuke binnenkomer op de eerste
schooldag!
|
|
Met Koninginnedag in het vooruitzicht
pakken we de stiften op tafel en maken een "Warhol"-kunstwerk
van Koningin Beatrix.
Het idee werd me gisteren gemaild door juf Swaniek. Lief
hè?! En vandaag zijn we er meteen mee aan de slag
gegaan... Da's pas Koninginnekunst!
|
|
We oefenen in de klas op het
schrijven van gedichten. We maken rijtjes met apen-rijmwoorden
en maken een rijmpje over "Apenstreken". Het
gedicht wordt zo mooi mogelijk opgeschreven en we maken
er een echte aap van. Van groen karton heb ik palmboombladeren
op het prikbord geprikt. Bij de Opstel-ideetjes
kun je nog meer leuke schrijfopdrachten vinden.
|
|
We hebben de "Lente-Kriebels"!
De kinderen tekenen allerlei verschillende kriebelbeestjes
die na een lange winter weer langzaam naar boven kruipen.
Van grote vellen groen karton knippen we gras. De insekten
worden er tussen geprikt...
|
|
Bart heeft een heel mooi boek
over sterrenbeelden. We tekenen de verschillende dieren
uit de astrologie. Ik heb diverse afbeeldingen van internet
geplukt, waarop de verschillende sterren met elkaar verbonden
worden en zo een dier vormen. Uiteraard krijgen de kinderen
ook allerlei plaatjes van bijvoorbeeld een stier, schorpioen,
vissen of steenbok te zien. En zo maken we een "Hemelse
Dierentuin". Bij de tekenlessen staat de tekenopdracht
verder uitgewerkt...
|
|
We hebben het over suiker, de
tandarts en gezond eten. Dus smeren we een lekker "Broodje
gezond". De boterhammen
heb ik op bruin papier gekopieerd. De kinderen beleggen
het brood. Dat ziet er nog eens smakelijk uit!!!
|
|
Met rood en zwart Engels karton
en een strook zwart ribbelkarton bouwen we "Santa's
Stal". De kinderen trekken hun voet en twee handen
om op bruin papier. De handen plakken we als een gewei achter
de voet. Ogen en een rode neus... En zo staat Rudolph niet
meer alleen!
|
|
Op kleine stukken gekleurd papier
schilderen de kinderen een mooi patroon. Alle "lapjes"
samen vormen de deken. Ik heb de lapjes op een stuk behang
geplakt. Een extra stuk behang heb ik om de deken gevouwen,
zodat het net een laken lijkt. De kinderen hebben de schoenen,
wortels, hooi en de slaapkoppies geknutseld. En natuurlijk
zingen we bij dit prikbord: "Als de kleintjes slapen..."
|
|
De kinderen maken pakjesboten
van bouwplaten en versieren deze boten met vlaggetjes. We
prikken "de Vloot van Sinterklaas" in de
zee. De sterren en de maan zijn beplakt met zilveren glittertjes.
Onderaan in het hoekje van het prikbord is nog net een bord
richting Nederland te zien...
|
|
Alle krabben die we gevouwen
hebben, heb ik op het prikbord geprikt. Met water, waterplanten
en golfjes van vellen (gescheurd) vloeipapier. Bubbels van
glanzend blauw folie maken het helemaal af. Hoe je de krabben
vouwt, kun je vinden bij Lesidee-Zomer.
|
|
Als opwarmertje voor
een handenarbeidles heb ik een mega-vuurtoren op het prikbord
gemaakt. De kinderen zijn meteen enthousiast als ze 's morgens
de klas binnenkomen. De zee is van crepepapier, de rotsen
heb ik gescheurd en dan getamponeerd en de rest is van gekleurd
Engels karton.
Met nog wat foto's van vuurtorens bij de hand, gaan de kinderen
aan de slag. Het resultaat kun je zien bij Lesidee-Zomer
|
|
De Ark van
Noach hebben we gemaakt om de vlekkendieren uit de tekenles
een leuk plaatsje in de klas te geven. Door een aantal grote
witte vellen papier aan elkaar te plakken krijg je een mooie
achterwand. Geel en blauw papier is door de kinderen in
golven en land gescheurd en opgeplakt. Een ander groepje
knipte ondertussen een mooie ark. De ark was snel gevuld
toen alle kinderen hun setje dieren hadden ingeleverd...
|
|
Onze stagiaire
juf Joyce heeft een lessencyclus over de Noordpool
gegeven. Na het optreden van gastspreker Alex, die zelf
een hele tijd op de Noordpool heeft gewoond, zijn de kinderen
aan de slag gegaan. Ze hebben zelf de prikborden in Noordpool-stijl
aangekleed.
|
|
Door 6 vellen
Engels karton aan elkaar te plakken ontstaat een extra "prikbord"
in de klas. Ieder groepje maakt een boekje waar een hoofd
en twee handen uitsteken. Door het boekje wat te vouwen
en dan op te plakken, krijg je een leuk 3D-effect. De tekst
wordt er met gekleurde letters bijgeplakt. "Superslimme
studiebollen!". Een leuke versiering voor de klas
of de gang!
|
|
Als het sneeuwt,
gaan we met pinguins aan de slag. Weer plakken we een ondergrond
van 6 vellen Engels karton. Ieder kind maakt een pinguin
die aan het snowboarden is. Uiteraard worden de pinguins
leuk aangekleed met een muts, das en wantjes. Op de ondergrond
heb ik met behulp van vloeipapier en piepschuim sneeuwvlokken
wat bergen geplakt. Pinguins en tekst erop. "Cool!"
|
|
En nog een winters prikbord.
"Wij zijn brrrrriljant!" Het prikbord wordt
bekleed met blauw vloeipapier. De kinderen knippen ijsblokken
voor de iglo. Piepschuim sneeuwvlokken opplakken, eskimo's
er rondomheen prikken. Klaar!
|
|
Bij de "Diverse
Tekenlessen" kun je deze uilskuikens ook vinden.
De kinderen hebben als onderschrift "Stelletje Uilskuikens"
gekozen. Op bruin karton hebben de kinderen met bruine stift
nerven getekend, zodat het net hout lijkt. Op de balken
hebben we hooi gelijmd. De uiltjes zitten met punaises op
het bord geprikt, zodat ze nog met de kinderen mee naar
huis kunnen.
|
|
"Wij gaan helemaal uit
onze bol!!" Alle krokussen die de kinderen hebben
gemaakt, zijn uitgeknipt en opgeprikt. Als het prikbord
weer wordt veranderd, kunnen de krokussen op gekleurd papier
geplakt worden. De krokussen staan uitgewerkt bij Lesidee-Lente.
|
|
Dit "Lekker Bekkie"
hebben we gemaakt tijdens de hygiëne-week. Zes vellen
Engels karton heb ik aan elkaar geplakt. Daarop is de grote
mond geplakt en al het fruit. En na al dat lekkere eten,
natuurlijk even de tanden poetsen. De tandenborstels kun
je bij Lesidee-Diversen bewonderen.
|
|
Tijdens het Ek maken de kinderen
natuurlijk een "Hup, Holland, Hup!!"-prikbord.
Het prikbord wordt met groen papier bekleed. Van lange witte
stroken worden de lijnen gemaakt. Iedereen tekent een voetballer.
Omdat iedereen voor Nederland is, tekent de ene helft van
de klas het Oranje-team in het thuis-tenue en de andere
helft het uit-tenue. Mrco van Basten zit op de bank...
|
|
Op een A4-tje heb ik 2 tangramsetjes
gekopieerd. Knippen en ruilen, dan heb je verschillende
kleuren. Of gewoon in dezelfde kleur werken. De kinderen
hebben eerst geprobeerd de verschillende opdrachten die
ik op het bord had getekend, op te lossen. Daarna zijn ze
zelf ontwerpjes gaan maken. Echte "Tangram-Toppers!"
|
Naast een creatieve
verwerking van de leerstof of het maken van een bulletin board
naar aanleiding van een seizoen of feestdag, is een grappige
uitspraak natuurlijk ook een leuke aanzet...
Wat
tekst-ideetjes:
Over
de klas:
-Onze kleurrijke
klas (kleurpotloden met daarop de namen
van de kinderen)
-Wij stappen in groep 6 (schoenen met
naam van de kinderen aan het begin van het schooljaar)
-Iedereen aan boord voor het nieuwe
schooljaar. (zeilboot of grote boot
met daarachter bijvoorbeeld surfplankjes met de namen van
de kinderen in de surfzeilen)
-Meer plezier in groep 4!
(vissen gekleurd met wasco met daarop
de namen van de kinderen in het water met waterplanten, schatkist,
luchtbellen)
-Van harte welkom in onze klas! (plak
harten in allerlei kleuren op elkaar in de vorm van een krans)
-De snoepjes van groep 5 (plak twee
kartonnen cirkels in een leuke kleur op elkaar, schuif hier
een stokje tussen, plak of teken hier een foto/tekening van
een kind op, cellofaan erom, raffia strikje om cellofaan en
stokje en je hebt simpele lollies)
-Geef me de vijf! (Leuke versiering
in groep 5: Handen met gespreide vingers laten omtrekken en
uitknippen, of handen stempelen op de ramen)
-Op
mij kun je rekenen (linialen, sommen,
rekenmachines, schriften, potloden...)
-Het lukt maar internet
(computerschermen waar de haren van
de kinderen bovenuit steken)
-Wij zijn hard aan het werk (knip een
grote bulldozer uit geel papier, gebruik een foto van jezelf
-eventueel vergroot op het kopieerapparaat- en maak een soort
van Bob de Bouwer van jezelf en zet die dan op de bulldozer,
span plastic
afzetlint over het prikbord)
-Recept voor een heerlijk schooljaar (grote
pan met een lepel erin, daarboven allerlei ingredienten met
daarop de namen/foto's van de kinderen)
-Superslimme
studiebollen (rond de cito-tijd)
-Op zoek naar een boek (door
een groot vergrootglas zie je allerlei boeken liggen)
-Duik in een goed boek (duikplank, en
boeken i.p.v. water)
-Boekiemonster (De K van Koekiemonster
vliegt weg doordat er een boek met een B op valt)
-Snuffel in een boek (Hond, bijvoorbeeld
Clifford de grote rode hond...)
-Wild van boeken (Jungle-thema)
-Wij boeken goede resultaten
-Lekker Languit Lezen
-Kiekeboek!
Feestdagen:
-De
tijd vliegt (grote zandloper, klokken,
horloges -eventueel met vleugels- rond nieuwjaar)
-Haas(t) je, rep je... (paashazen die
naar een grote wortel of een paasei rennen)
-Eindelijk is het Pasen!
(paaseieren)
Seizoenen:
-Blader eens door een boek (herfstbladeren
en boeken)
-Kan je een kastanje vinden?
(boom, kastanjebladeren, kastanjes, eekhoorn)
-Hoi Herfst! (Knabbel
en Babbel in een boom)
-Rikke tikke Regen (kinderen met laarzen
en paraplu's in de regen)
-Berekoud! (Beren met sjaals en mutsen)
-Wij zijn Brrriljant! Of: eSKImo
(grote iglo met eskimo's daar
omheen)
-Warme wollen winterwanten (kleine
boekjes in de vorm van wanten, met daarin zelfgeschreven verhalen
en gedichtes over de winter)
-IJskonijn (konijnen
op een ijsbaan)
-Cool
zeg! Of: Pinguin-Power(sneeuwlandschap
met pinguins die aan het snowboarden zijn)
-Wij weten van wanten! (wanten,
dassen, mutsen)
-Lang leve de Lente! (allerlei insekten
op blaadjes)
-Vi Va Voorjaar!
-We zetten de bloemetjes buiten
-Ik kan je wel krokussen
-Olleke Bolleke (krokussen, narcissen,
tulpen, hyacinten)
-Wij
gaan helemaal uit onze bol
-Bijzonder! (bijen rond
een grote korf)
-Zalige
ZomerZon
-We zitte in de hitte
-Zon, zee, strand
-Roodverbrand, op 't strand
-Kom je helpen schelpen zoeken? (strand,
zee en lucht met allerlei soorten schelpen, een paal met een
meeuw er op)
-IJspret (lachende
zelfportretten met daarvoor een hand met een ijsje, bijvoorbeeld
raketje, schepijsje, softijs...)
-Wij piepen er even tussenuit! (Ook leuk op het raam
tijdens de grote vakantie: een grote vakantiekoffer -met labels
en stickers uit verschillende landen er aan- waar allemaal
muizen in en uit kruipen)
Diversen:
-Botje bij
botje (geraamtes laten knutselen n.a.v.
een bio-les of halloween)
-Onder de zee (vissen in Eric Carle-stijl,
waterplanten, onderkant van een bootje, hengel)
-Wonderwijdweg (een trein of weg die
in de wolken verdwijnt rond de grote vakantie of een grote
wegwijzer met allerlei plaatsnamen en een bordje naar Wonderwijdweg)
-Oehoe gaat het met jou? (bos
met uilen)
-Koeiedag! (weiland met koeien)
-Het zit in de familie (tekeningen
van het gezin van de kinderen)
-Tot de volgende X! (allerlei
keersommen laten tekenen en uitknippen)
-Ik zie je chocolater! (verschillende
soorten snoepjes van gekleurd papier knutselen)
-Pi-Raad eens?! (Piraten met
ooglapje, gestreepte sjaal om het hoofd, papagaai op de schouder,
houten been, haak als hand...)
-Moet je ons eens Limozien! (een
grote limousine met open dak, waar de getekende hoofden van
de kinderen steken)
-Wij hebben de touwtjes in handen
(marionetten, eventueel met hoofden gemaakt van foto's van
de kinderen)
© Tekst-Ideetjes: Lisette Vermeeren,
2006
Tips: