Prikborden...

Of zoals in Engeland:

Bulletin Boards



Aan de waslijnen hangen t-shirts waar de namen van de kinderen op staan. De shirts zijn natuurlijk met wasknijpers opgehangen. Onze klas is.... "Klaar voor een frisse start!"
Tijdens de kinderboekenweek over Superhelden maak ik een prikbord van superjuffie in de gang. Om superjuffie komen nog sterren te hangen waarop de kinderen schrijven wie hun held is. "Lezen is super!"
"De bezige bijtjes van groep 3b" vliegen door de hal van de school. Zoem de Bij op het prikbord sluit zo goed aan bij Veilig Leren Lezen.
Op geel papier heb ik met dikke stift bijtjes getekend. Met een dun stiftje staat op ieder bijtje een naam van een kind of van de juf. Van taartkleedjes heb ik de vleugels gemaakt. Met een stift heb ik pootjes en voelsprieten getekend.
"Wij schrijven samen onze naam in groep 3a" is te lezen op het prikbord. Voor alle kinderen is er een potlood van origami-papier (met hun naam erop) gemaakt. De beginletters van de voornamen van de kinderen zijn op een geel blad met liniëring geschreven. De potloden worden bij de juiste beginletter geplakt. Het prikbord sluit leuk aan bij de schrijfmethode, bijvoorbeeld Pennenstreken.

Juf Ellis en juf Tamara ontvangen een koninklijke gast op school. In de blauwe wolken is te lezen: "Koning Winter is weer in het land. Hé, wat is er aan de hand. Oei...Er komen koude tijden. Heerlijk schaatsen en sleetje rijden! Brrr...Wat een kou! Kom naar binnen..Gauw!"
De koning en zijn gevolg staan op een lap blauw tule. Bij de Winterknutsels zie je hoe
de mannetjes gemaakt zijn.

Geef driehoekige boompjes slingers met glitterlijm of met een zilveren pen. Plak zilveren sterretjes op de slingers. De kerstbomen vormen samen een bos en in de lucht worden sneeuwvlokjes geplakt. Da's nog eens een witte kerst!

Voor alle kinderen en voor de juffen maak ik boekjes van 2 witte velletjes en een gekleurd kaftje. Nietje in het midden, naam op de kaft, gaatje door het boekje. Rupsje Nooitgenoeg is weer aan het snoepen hoor! "Groep 3 krijgt Nooitgenoeg van lezen!"
"Wat is er nu gebeurd? Alle blaadjes zijn verkleurd!" We gebruiken "filter-staafjes" om een gele papieren cirkel vol te stempelen met herfstkleuren. Je kunt het blad natuurlijk ook tamponeren. De kinderen trekken hun hand en een stukje arm om en dit worden de stam en de takken van de boom.
Het thema van de Kinderboekenweek is "Aan tafel!" Bij eten en snoepen denk je al snel aan koekiemonster. Hij ligt op 3 dikke boeken waarop met grote letters "kinderboekenweek is geschreven. Van alle boeken heeft hij al een hapje genomen. De K vliegt de lucht in als de B op zijn plek valt en er Boekiemonster komt te staan.

De knutsel die we in groep 3 bij het woordje maan hebben gemaakt wordt meteen opgehangen. "Wij willen naar de maan!" En dat laatste woord kunnen de kinderen nu zelf lezen.
"Wij hebben zin in groep 3" is te lezen op het prikbord. Ik heb het prikbord bekleed met blauw papier en roze-witte ruitjesstof. Van papier heb ik een boterhammetje met kaas, pakje sap met een rietje, appel, potlood en een schriftje met daarin de woorden "ik, maan, roos", wat gras en wat bloemen gemaakt. Dit heb ik eerst op het bord geprikt. De mieren waren relatief snel gemaakt. Ik heb eerst de lijfjes geknipt en als je 5 vellen zwart papier op elkaar legt, gaat dat best vlot. Op de achterkantjes pritt-stift en dan per mier 4 pootjes en 2 voelsprieten plakken. Op de mieren heb ik met zilveren metallic-stift (Action) de namen van de kinderen en van de juffen geschreven..
Romantiek in de klas van juf Claudia. De kinderen hebben bloemen gemaakt van hartjes. De hartjes zijn geknipt uit staaltjes van een behangboek. "Valentijn, da's pas fijn!"
De visjes van papier maché hangen met nylondraad aan het plafond. Over het prikbord -met lichtblauw papier- hangen stroken doorzichtig plastic. De kinderen hebben de zee verder aangekleed met zand, waterplanten, schelpen en koraal. Dankjewel, juf Claudia!
"Ik hou van Holland!" Het prikbord is bekleed met ruitjesstof. Daarop hangen tegeltjes waarop in verschillende tinten blauw is geschilderd. Echte Delftsblauwe tegeltjes van juf Claudia.
De kinderen knippen huisjes, kerk, flat, boerderijtjes, bomen e.d. uit en plakken deze in dit winterse landschap. De sterren (kerstverlichting!) maken er een echt "Winter Wonderland" van. Nog een cadeautje van juf Claudia. Bedankt hoor!
Als verrassing voor mijn verjaardag heeft mijn duo-collega juf Ineke met de klas een Pinguïn-Party-Prikbord met lampjes erin gemaakt. Een brede opstaande rand wordt op de platte achterkant van de pinguïn geplakt. In de zijkanten zit steeds een uitsparing waar de lampjessnoer doorheen loopt. Door de buikjes van wit vliegerpapier zie je de lampjes schijnen. "Wij hebben pret op het pinguïn-feest van juf Lisette!"
Op de achterkant van kartonnen bordjes hebben we een zwarte kop en nek geschilderd. De rand daaromheen oranje. Met gekleurd papier hebben we er daarna deze prachtige "Kattenkoppen" van gemaakt.
We hebben "Zinnenverzinzin"! M.b.v. Google heb ik afbeeldingen van poezieplaatjes gezocht. Die heb ik een aantal keer afgedrukt. De kinderen schrijven vandaag niet in hun schrijfschrift, maar in een poeziealbum. Ze krijgen een blad met verschillende poezieversjes. Zij kiezen een versje uit en schrijven dat zo mooi mogelijk over. Daar worden natuurlijk ook poezieplaatjes bij geplakt. In de gang hangt dit grote album. De poezieplaatjes heb ik vergroot naar A4-formaat. Je kunt de gedichten van opa en oma lezen. Dan krijg je toch meteen zin om zinnen te verzinnen?!
Als je een landschap vanuit de lucht bekijkt, zie je vaak een mooie vlakverdeling. We hebben het over de boerderij en maken het land van de boer na. De kinderen nemen verschillende soorten pasta, rijst, kruiden, koffiebonen, spliterwten, linzen e.d. mee naar school. Voor de les begint worden de stukjes land op maat geknipt. Hiervoor is wit en bruin papier gebruikt. Als al het materiaal is opgeplakt wordt de lappendeken weer tegen elkaar gelijmd. De traktor en het huis zijn ruimtelijk. Blij met onze boerderij!
Schilder de onderkant van een kartonnen bordje rood. Niet een lang rietje, staafje of stokje aan een tweede bordje vast en niet dan beide bordjes op elkaar. Plak een foto op de voorkant. Pak de lollie in met cadeaufolie. Knoop het folie boven en onder de lollie vast met een stukje cadeaulint. Dan heb je: "de snoepjes van groep 4".
Van "steentjes-papier" zijn twee lange straten geknipt. De kinderen tekenen met tweetallen een carnavalswagen waar iets grappigs op te zien is, zoals een konijn met een beugeltje, een aap in een balletjurk of een robot op zwemles. De carnavalswagens rijden in een lange optacht. Rond de optocht is veel confetti geplakt.
Van grijs karton heb ik een 3-dimensionale vuilnisbak gemaakt. Ook de handgreep van de deksel kun je echt vastpakken. De kinderen gaan met wasco aan de slag. In de vuilnisbak zit al het vuurwerk wat met oud en nieuw is afgestoken. Naast de bak liggen zelfs duizendklappers. Zo gaan we "Opgeruimd het nieuwe jaar in".
"Als de kaarsjes branden..." Teken op karton een mal voor de krans met daarin de kaars. Vouw deze in de lengte en knip hem dan van boven naar beneden door. De kinderen vouwen gekleurd papier en leggen de halve mal tegen het midden. Als de mal wordt overgenomen op het papier, hoeven de kinderen alleen op de potloodlijnen te knippen. Geen moeilijk gedoe om het midden er netjes uit te krijgen. Zo krijgen ze vanzelf deze krans.
Op het vlammetje hebben we goudkleurige glitter geplakt.

Van een groot vel karton (50x50 cm) vouwen we 16 vierkantjes en daarvan maken we "De zak van Sinterklaas". Alle hulppieten tekenen met wasco een stuk speelgoed om in de zak te doen.

Op 31 oktober kunnen we lekker griezelen tijdens Halloween. Mummieverhalen gaan er natuurlijk in als koek! Bij Lesidee-Halloween staat de beschrijving van deze mummies.
En wat roep je dan? "I want my mummy!"

Voor de kinderboekenweek heb ik een 3D-prikbord gemaakt. De bladzijdes van het boek staan "bol". In het boek staat de tekst "Kinderboekenweek 2007" en "Boeken vol geheimen". Het lijkt alsof de bladeren uit het boek worden geblazen. Want tijdens de kinderboekenweek bladeren we in een leuk boek.


We proeven verschillende soorten fruit in de klas. Over de groene vrucht die ik meeneem is toch enige discussie; is het een peer, een meloen of toch echt een mango? Ja inderdaad, het is een mango. De groepjes krijgen de opdracht om allemaal verschillende soorten fruit te tekenen. Als iemand in het groepje een aardbei heeft getekend, dan moet de rest van het groepje iets anders bedenken. Zo krijgen we een fruitschaal vol "Fantastisch fruit!"


Tijdens de biologielessen praten we over onze voeding. Wat is gezond, wat is ongezond. Eet je wel gevarieerd? Van de supermarkt op het plein heb ik een hele stapel "Bonus-boekjes" gekregen. Daaruit knippen we alles wat goed voor je is, want "Groep 4 eet gezond!"

De eerste dag van het nieuwe schooljaar knippen we ijsjes en hoorntjes, omdat het zo onwijs leuk is in onze groep 4.

 

 

 

 

We werken met de groepen 4 aan het project "Oma's ladenkastje". Dit is een onderdeel van het "Grote Project Ik", waaraan alle scholen en groepen in Etten-Leur meedoen. Iedere jaargroep behandelt een eigen thema. Wij houden ons bezig met culturele erfenis. In de klas staat een echt ladenkastje met oude voorwerpen er in; een lange onderbroek, een fluitje van een cent, een mal van een schoenmaker. We bespreken verschillende kleding, schoenen, speelgoed en gebruiksvoorwerpen uit oma's tijd. Leren hier liedjes over, we doen dramalessen, schrijven, tekenen, luisteren naar verhalen, gaan naar het Jan Uten Houtenmuseum en... we kleden ons zoals oma dat vroeger misschien wel deed. Wat een plezier met die te grote colberts, prachtige jurken en hoeden met bloemen erop. We zetten de digitale camera op sepia-stand en knippen erop los! Tenslotte maken we een fotolijstje met een mozaiekrand van gekleurd papier in dezelfde tinten.

 

Ik ben het boek "Krik" van Hanna Kraan aan het voorlezen. De kaft heb ik nagemaakt, door een echte waslijn te spannen. Daar hangen (geschilderde en dan uitgeknipte) kleren met knijpers aan. Het groen van de boom is getamponeerd. Melle en Krik zijn van gekleurd karton, net als de letters. De kinderen vinden het prachtig.

 

 

 

Alle kinderen hebben twee opdrachten gemaakt. De eerste opdracht: Vouw m.b.v. 16 vierkantjes een hart. De vakjes die ontstaan worden uitgeknipt en als een mozaiek weer opgeplakt. De tweede opdracht: Maak deze sneeuwman na en versier hem op jouw manier. Daarna hebben we 6 vellen Engels karton (50x70 cm.) met tape tegen elkaar geplakt.Hierop zijn alle knutsels om en om geplakt, zodat deze prachtige "winter-quilt" ontstaat.

 

 

De kinderen krijgen een bruine boterham. Daar schrijven zij een wens op voor het nieuwe jaar. Bijvoorbeeld voor hun familie, vrienden of voor de klas. De kinderen lezen hun wens aan de klas voor. We krijgen zo hele mooie persoonlijke en originele wensen. "Een toast op het nieuwe jaar!"

 

 

"Warme wollen winterwantjes" als adventskalender. De wantjes worden uit een dubbelgevouwen rood papier geknipt. Aan de kant van de pink zit het papier nog aan elkaar. Een witte manchet en sneeuwsterretjes (gemaakt met pons) worden als versiering op de want geplakt. Door het gaatje komt een stuk zilver cadeaulint. In dit "boekje" schrijven de kinderen een originele kerstwens. Op het prikbord hangen 24 wantjes. Iedere dag wordt een wens van de adventskalender door de maker van het wantje voorgelezen.

 

Eenvoudig groepswerk met leuk resultaat. Eerst maken de groepjes in de klas samen slingers voor de boom. Daarna wordt door de één een kerstbal van stevig karton uitgeknipt. De ander knipt de glanzende kant uit. Zingen maar: "Ooo denneboom..."

 

 

 

 

"Wij passen goed bij elkaar" is te lezen op het prikbord, als de kinderen op de eerste schooldag de klas binnen komen. Alle namen zijn als in een scrabble-spel met elkaar verbonden. Natuurlijk staan ook de namen van de juffen op het bord. Een grote drie-dimensionale vulpen wijst naar de letters. De namen heb ik in Word getypt in tabel-vorm met lettergrootte 72.

 

In de herfst maken we een maisveld vol kraaien. Ze pikken nog wat korreltjes mee. Van closetrolletjes, zwart en oranje papier maken we kraaien. Van vellen stevig knutselkarton maken we palen voor het weiland. Daaromheen spannen we zwart draad. Gras en maisplanten staan achter het hekje. We hebben zoveel kraaien, dat we er zelfs twee prikborden naast elkaar mee vullen.

 

 

Wat een "Machtig Mooie Monet"...! Nadat we diverse schilderijen van Monet hebben bekeken (even Googlen!) en hebben gesproken over de schildertechniek die hij gebruikt, gaan we aan de slag met tamponeerkwasten. Op een tekenblad tamponeren we witte verf, blauwe verf en mengvormen hiervan. Alle papieren samen vormen de vijver. Met crepepapier maken we waterlelies en waterplanten die over de brug hangen.



Twee middagen hebben de kinderen, een aantal hulpmoeders en ik zitten zweten om deze prachtige visjes in elkaar te zetten. De kinderen knippen waterplanten, rotsen en belletjes en scheuren stukken bodem voor ons onderzee-prikbord. De uitleg van deze visjes vind je bij Lesidee-Zomer.




De eerste biologieles van dit schooljaar gaat over zonnebloemen. Natuurlijk heb ik een bosje meegenomen. Op de kinderboerderij in Breda stonden hele grote uitgebloeide zonnebloemen. Daarin kon je de zonnepitten al goed zien zitten. Uiteraard kreeg ik een pracht exemplaar mee om op school te laten zien. Na de biologieles schakelden we moeiteloos over op de zonnebloemen van Van Gogh. Iedereen tekende met wasco een mooie zonnebloem. En alle bloemen bij elkaar geven al snel een zonnig prikbord.


Voor de zomervakantie komen de kinderen van onze nieuwe groep 5 een kijkje nemen in de klas en kennismaken met de juffen. Die middag maken de kinderen een zelfportret en knippen dit uit. In de vakantie heb ik alle "Knappe koppen van groep 5a" op het prikbord gehangen. Een leuke binnenkomer op de eerste schooldag!

 

 

Met Koninginnedag in het vooruitzicht pakken we de stiften op tafel en maken een "Warhol"-kunstwerk van Koningin Beatrix. Het idee werd me gisteren gemaild door juf Swaniek. Lief hè?! En vandaag zijn we er meteen mee aan de slag gegaan... Da's pas Koninginnekunst!

 


We oefenen in de klas op het schrijven van gedichten. We maken rijtjes met apen-rijmwoorden en maken een rijmpje over "Apenstreken". Het gedicht wordt zo mooi mogelijk opgeschreven en we maken er een echte aap van. Van groen karton heb ik palmboombladeren op het prikbord geprikt. Bij de Opstel-ideetjes kun je nog meer leuke schrijfopdrachten vinden.

 

 

We hebben de "Lente-Kriebels"! De kinderen tekenen allerlei verschillende kriebelbeestjes die na een lange winter weer langzaam naar boven kruipen. Van grote vellen groen karton knippen we gras. De insekten worden er tussen geprikt...

 

 


Bart heeft een heel mooi boek over sterrenbeelden. We tekenen de verschillende dieren uit de astrologie. Ik heb diverse afbeeldingen van internet geplukt, waarop de verschillende sterren met elkaar verbonden worden en zo een dier vormen. Uiteraard krijgen de kinderen ook allerlei plaatjes van bijvoorbeeld een stier, schorpioen, vissen of steenbok te zien. En zo maken we een "Hemelse Dierentuin". Bij de tekenlessen staat de tekenopdracht verder uitgewerkt...


We hebben het over suiker, de tandarts en gezond eten. Dus smeren we een lekker "Broodje gezond". De boterhammen heb ik op bruin papier gekopieerd. De kinderen beleggen het brood. Dat ziet er nog eens smakelijk uit!!!

 

 

Met rood en zwart Engels karton en een strook zwart ribbelkarton bouwen we "Santa's Stal". De kinderen trekken hun voet en twee handen om op bruin papier. De handen plakken we als een gewei achter de voet. Ogen en een rode neus... En zo staat Rudolph niet meer alleen!

 

 

Op kleine stukken gekleurd papier schilderen de kinderen een mooi patroon. Alle "lapjes" samen vormen de deken. Ik heb de lapjes op een stuk behang geplakt. Een extra stuk behang heb ik om de deken gevouwen, zodat het net een laken lijkt. De kinderen hebben de schoenen, wortels, hooi en de slaapkoppies geknutseld. En natuurlijk zingen we bij dit prikbord: "Als de kleintjes slapen..."

 

De kinderen maken pakjesboten van bouwplaten en versieren deze boten met vlaggetjes. We prikken "de Vloot van Sinterklaas" in de zee. De sterren en de maan zijn beplakt met zilveren glittertjes. Onderaan in het hoekje van het prikbord is nog net een bord richting Nederland te zien...

 

 

Alle krabben die we gevouwen hebben, heb ik op het prikbord geprikt. Met water, waterplanten en golfjes van vellen (gescheurd) vloeipapier. Bubbels van glanzend blauw folie maken het helemaal af. Hoe je de krabben vouwt, kun je vinden bij Lesidee-Zomer.

 

 


Als opwarmertje voor een handenarbeidles heb ik een mega-vuurtoren op het prikbord gemaakt. De kinderen zijn meteen enthousiast als ze 's morgens de klas binnenkomen. De zee is van crepepapier, de rotsen heb ik gescheurd en dan getamponeerd en de rest is van gekleurd Engels karton.
Met nog wat foto's van vuurtorens bij de hand, gaan de kinderen aan de slag. Het resultaat kun je zien bij Lesidee-Zomer



De Ark van Noach hebben we gemaakt om de vlekkendieren uit de tekenles een leuk plaatsje in de klas te geven. Door een aantal grote witte vellen papier aan elkaar te plakken krijg je een mooie achterwand. Geel en blauw papier is door de kinderen in golven en land gescheurd en opgeplakt. Een ander groepje knipte ondertussen een mooie ark. De ark was snel gevuld toen alle kinderen hun setje dieren hadden ingeleverd...

 

 

 

Onze stagiaire juf Joyce heeft een lessencyclus over de Noordpool gegeven. Na het optreden van gastspreker Alex, die zelf een hele tijd op de Noordpool heeft gewoond, zijn de kinderen aan de slag gegaan. Ze hebben zelf de prikborden in Noordpool-stijl aangekleed.


Door 6 vellen Engels karton aan elkaar te plakken ontstaat een extra "prikbord" in de klas. Ieder groepje maakt een boekje waar een hoofd en twee handen uitsteken. Door het boekje wat te vouwen en dan op te plakken, krijg je een leuk 3D-effect. De tekst wordt er met gekleurde letters bijgeplakt. "Superslimme studiebollen!". Een leuke versiering voor de klas of de gang!


Als het sneeuwt, gaan we met pinguins aan de slag. Weer plakken we een ondergrond van 6 vellen Engels karton. Ieder kind maakt een pinguin die aan het snowboarden is. Uiteraard worden de pinguins leuk aangekleed met een muts, das en wantjes. Op de ondergrond heb ik met behulp van vloeipapier en piepschuim sneeuwvlokken wat bergen geplakt. Pinguins en tekst erop. "Cool!"


En nog een winters prikbord. "Wij zijn brrrrriljant!" Het prikbord wordt bekleed met blauw vloeipapier. De kinderen knippen ijsblokken voor de iglo. Piepschuim sneeuwvlokken opplakken, eskimo's er rondomheen prikken. Klaar!

 

 

 

Bij de "Diverse Tekenlessen" kun je deze uilskuikens ook vinden. De kinderen hebben als onderschrift "Stelletje Uilskuikens" gekozen. Op bruin karton hebben de kinderen met bruine stift nerven getekend, zodat het net hout lijkt. Op de balken hebben we hooi gelijmd. De uiltjes zitten met punaises op het bord geprikt, zodat ze nog met de kinderen mee naar huis kunnen.


"Wij gaan helemaal uit onze bol!!" Alle krokussen die de kinderen hebben gemaakt, zijn uitgeknipt en opgeprikt. Als het prikbord weer wordt veranderd, kunnen de krokussen op gekleurd papier geplakt worden. De krokussen staan uitgewerkt bij Lesidee-Lente.

 

 

Dit "Lekker Bekkie" hebben we gemaakt tijdens de hygiëne-week. Zes vellen Engels karton heb ik aan elkaar geplakt. Daarop is de grote mond geplakt en al het fruit. En na al dat lekkere eten, natuurlijk even de tanden poetsen. De tandenborstels kun je bij Lesidee-Diversen bewonderen.

 

Tijdens het Ek maken de kinderen natuurlijk een "Hup, Holland, Hup!!"-prikbord. Het prikbord wordt met groen papier bekleed. Van lange witte stroken worden de lijnen gemaakt. Iedereen tekent een voetballer. Omdat iedereen voor Nederland is, tekent de ene helft van de klas het Oranje-team in het thuis-tenue en de andere helft het uit-tenue. Mrco van Basten zit op de bank...

 

Op een A4-tje heb ik 2 tangramsetjes gekopieerd. Knippen en ruilen, dan heb je verschillende kleuren. Of gewoon in dezelfde kleur werken. De kinderen hebben eerst geprobeerd de verschillende opdrachten die ik op het bord had getekend, op te lossen. Daarna zijn ze zelf ontwerpjes gaan maken. Echte "Tangram-Toppers!"

 

 

 

 

In het kader van het Comeniusproject heb ik in 2002 samen met twee collega's een bezoek gebracht aan St.Ann's School in Londen. Naast al het bijzondere wat ik daar gezien heb, was ik heel erg geïnspireerd door de prachtige prikborden die daar de lokalen en gangen opfleuren. Ik was helemaal weg van deze prachtige "bulletin boards" waar knutsels, opstellen, maar ook lesverwerkingen worden opgehangen.

Het idee achter deze bulletin boards? "De kinderen waarderen dat hun creatieve uitspattingen op een leuke manier worden tentoongesteld en het bevordert hun gevoel van eigenwaarde. Bovendien biedt een prikbord ruimte om een nieuw onderwerp te introduceren, behandelde lesstof te herhalen of te verwerken of gewoon om een thema eens op een andere manier aan te bieden. En is een helder, gezellig klaslokaal niet een belangrijk onderdeel van een prettige leeromgeving?"
Met prachtig papier en allerlei leuke randjes worden prikborden aangekleed en binnen een bepaald thema versierd.

 

Naast een creatieve verwerking van de leerstof of het maken van een bulletin board naar aanleiding van een seizoen of feestdag, is een grappige uitspraak natuurlijk ook een leuke aanzet...

Wat tekst-ideetjes:

Over de klas:
-Onze kleurrijke klas (kleurpotloden met daarop de namen van de kinderen)
-Wij stappen in groep 6 (schoenen met naam van de kinderen aan het begin van het schooljaar)

-Iedereen aan boord voor het nieuwe schooljaar. (zeilboot of grote boot met daarachter bijvoorbeeld surfplankjes met de namen van de kinderen in de surfzeilen)
-Meer plezier in groep 4! (vissen gekleurd met wasco met daarop de namen van de kinderen in het water met waterplanten, schatkist, luchtbellen)
-Van harte welkom in onze klas! (plak harten in allerlei kleuren op elkaar in de vorm van een krans)
-De snoepjes van groep 5 (plak twee kartonnen cirkels in een leuke kleur op elkaar, schuif hier een stokje tussen, plak of teken hier een foto/tekening van een kind op, cellofaan erom, raffia strikje om cellofaan en stokje en je hebt simpele lollies)
-Geef me de vijf! (Leuke versiering in groep 5: Handen met gespreide vingers laten omtrekken en uitknippen, of handen stempelen op de ramen)

-Op mij kun je rekenen (linialen, sommen, rekenmachines, schriften, potloden...)
-Het lukt maar internet
(computerschermen waar de haren van de kinderen bovenuit steken)
-Wij zijn hard aan het werk (knip een grote bulldozer uit geel papier, gebruik een foto van jezelf -eventueel vergroot op het kopieerapparaat- en maak een soort van Bob de Bouwer van jezelf en zet die dan op de bulldozer, span
plastic afzetlint over het prikbord)
-Recept voor een heerlijk schooljaar (grote pan met een lepel erin, daarboven allerlei ingredienten met daarop de namen/foto's van de kinderen)
-Superslimme studiebollen (rond de cito-tijd)
-Op zoek naar een boek (door een groot vergrootglas zie je allerlei boeken liggen)
-Duik in een goed boek (duikplank, en boeken i.p.v. water)
-Boekiemonster (De K van Koekiemonster vliegt weg doordat er een boek met een B op valt)
-Snuffel in een boek (Hond, bijvoorbeeld Clifford de grote rode hond...)
-Wild van boeken (Jungle-thema)
-Wij boeken goede resultaten
-Lekker Languit Lezen

-Kiekeboek!

Feestdagen:
-De tijd vliegt (grote zandloper, klokken, horloges -eventueel met vleugels- rond nieuwjaar)
-Haas(t) je, rep je... (paashazen die naar een grote wortel of een paasei rennen)

-Eindelijk is het Pasen! (paaseieren)

Seizoenen:
-Blader eens door een boek (herfstbladeren en boeken)
-Kan je een kastanje vinden? (boom, kastanjebladeren, kastanjes, eekhoorn
)
-Hoi Herfst! (Knabbel en Babbel in een boom)
-Rikke tikke Regen (kinderen met laarzen en paraplu's in de regen)


-Berekoud! (Beren met sjaals en mutsen)
-Wij zijn Brrriljant! Of: eSKImo (grote iglo met eskimo's daar omheen)
-Warme wollen winterwanten (kleine boekjes in de vorm van wanten, met daarin zelfgeschreven verhalen en gedichtes over de winter)
-IJskonijn
(konijnen op een ijsbaan)
-Cool zeg! Of: Pinguin-Power(sneeuwlandschap met pinguins die aan het snowboarden zijn)
-Wij weten van wanten! (wanten, dassen, mutsen)


-Lang leve de Lente! (allerlei insekten op blaadjes)
-Vi Va Voorjaar!
-We zetten de bloemetjes buiten
-Ik kan je wel krokussen
-Olleke Bolleke (krokussen, narcissen, tulpen, hyacinten)
-Wij gaan helemaal uit onze bol
-Bijzonder! (bijen rond een grote korf)

-Zalige ZomerZon
-We zitte in de hitte
-Zon, zee, strand
-Roodverbrand, op 't strand

-Kom je helpen schelpen zoeken? (strand, zee en lucht met allerlei soorten schelpen, een paal met een meeuw er op)
-IJspret
(lachende zelfportretten met daarvoor een hand met een ijsje, bijvoorbeeld raketje, schepijsje, softijs...)
-Wij piepen er even tussenuit!
(Ook leuk op het raam tijdens de grote vakantie: een grote vakantiekoffer -met labels en stickers uit verschillende landen er aan- waar allemaal muizen in en uit kruipen)

Diversen:
-Botje bij botje (geraamtes laten knutselen n.a.v. een bio-les of halloween)
-Onder de zee (vissen in Eric Carle-stijl, waterplanten, onderkant van een bootje, hengel)
-Wonderwijdweg (een trein of weg die in de wolken verdwijnt rond de grote vakantie of een grote wegwijzer met allerlei plaatsnamen en een bordje naar Wonderwijdweg)
-Oehoe gaat het met jou? (bos met uilen)

-Koeiedag! (weiland met koeien)
-Het zit in de familie (tekeningen van het gezin van de kinderen)
-Tot de volgende X! (allerlei keersommen laten tekenen en uitknippen)
-Ik zie je chocolater!
(verschillende soorten snoepjes van gekleurd papier knutselen)
-Pi-Raad eens?! (Piraten met ooglapje, gestreepte sjaal om het hoofd, papagaai op de schouder, houten been, haak als hand...)
-Moet je ons eens Limozien! (een grote limousine met open dak, waar de getekende hoofden van de kinderen steken)
-Wij hebben de touwtjes in handen (marionetten, eventueel met hoofden gemaakt van foto's van de kinderen)

© Tekst-Ideetjes: Lisette Vermeeren, 2006

 

Tips:

  • Geef op Google de zoekopdracht Fonts en je krijgt een enorme lijst met sites waar je lettertypes kunt downloaden.
    Geschikte lettertypes om te gebruiken, zijn lettertypes die je makkelijk kunt uitknippen en die lekker groot en duidelijk zijn.
  • Een eenvoudige manier om (zonder downloaden) grote, goed te knippen letters te krijgen:
    Gebruik een standaard lettertype, als Comic Sans. Maar zet dit op lettergrootte 350. Ga naar Opmaak - Lettertype en vink Contour aan. Je krijgt nu de buitenste randjes van de letters. Printen op gekleurd papier, knippen, klaar. Scheelt je weer wat inkt... ;-)
  • Natuurlijk kun je met het kopieerapparaat aan de slag om leuke afbeeldingen te vergroten voor je prikbord. Maar ben je de gelukkige die beschikt over een overheadprojector, kopieer dan een leuke afbeelding op een sheet (bijvoorbeeld uit een kleurboek). Projecteer de afbeelding op een groot vel papier. Omtrekken met potlood en aan de slag!

     

     

    Tenslotte nog een aantal prachtige voorbeelden gemaakt door kinderen en leerkrachten van St. Ann's School in Londen. (Ik moet nog veel leren, zie je wel.... Wauwie!)

     

    Tijdens een project over Afrika werden allerlei Afrikaanse voorwerpen tentoongesteld en prachtige tekeningen gemaakt.

     





    Een leuke verwerking voor een les over de Romeinen. De kinderen knutselden zelf Romeinen. Boven en onder op het prikbord zijn afbeeldingen en informatie geprikt, die tijdens de lessen aan bod zijn gekomen.

     

     


    Welke kleur heeft dat dier? Een rode vogel een "goud"-vis, een wit schaap en een bruine beer. De dieren worden met allerlei lapjes, papiersoorten en glitters beplakt, als het maar in juiste kleur gebeurd!